Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

De promotie van Nederlandse muziek in het buitenland

15/01/2008

Dijkdoorbraak

Een klinkende de naam ontbrak nog voor het programma dat Donemus (toen nog Muziekgroep Nederland) en Gaudeamus in de periode 1999-2004 uitvoerden met zogenoemde HGIS-C-gelden: Intensivering van de promotie van de Nederlandse hedendaagse muziek in het buitenland. In de periode 2005-2007 kreeg het programma, in feite een verzameling van talloze, veelal kleinschalige projecten, een vervolg onder de naam Dijkdoorbraak, nu gezamenlijk met de Dutch Jazz Connection. Meer...

Jacob ter Veldhuis in New York

15/01/2008

Geobsedeerd door Amerikaanse cultuur

"Een mooie mijlpaal, weer een stap verder." Over zijn minifestival in New York is componist Jacob ter Veldhuis zeker niet ontevreden. Begin mei 2007 klonk in het Whitney Museum at Altria, hartje Manhattan, drie avonden lang alleen muziek van deze door de Amerikaanse cultuur gefascineerde Nederlander. Een mooie gelegenheid om ook een fonkelnieuwe uitgave met zes cd's en twee dvd's vol hoogtepunten te presenteren. Jammer dat de zaal zo galmde, dat het videoscherm van huiskamerformaat was. Maar het doel werd bereikt: exposure. Flink veel publiek bij de concerten, een radioprogramma van twee uur, uitzendingen van muziek van de nieuwe cd's, een riante aankondiging in Time Out, goede recensies in onder meer de New York Times. En meer - dat alles maakt een tegenvaller nu en dan weer ruimschoots goed. Meer...

meetings en festivals in Europa

15/01/2008

Improviseren in de etalage

De Dutch Jazz Connection helpt Nederlandse jazzmusici een handje bij het veroveren van het buitenland, want al te vaak bewegen muzikanten en professionals rakelings langs elkaar. Als Nederlandse musici spelen zijn programmeurs uit het buitenland gewoonlijk niet in de buurt, als zij er wel zijn staan de Nederlandse musici nu net niet op het podium. Programmeurs en artistiek directeuren van buitenlandse podia en festivals, veelal lid van het Europe Jazz Network, komen voor vergaderingen graag bijeen tijdens elkaars evenementen om zich in een moeite door te informeren over de muzikale stand van zaken. Waarom dan niet het vergaderen combineren met een uitvoerige, aantrekkelijke presentatie van de beste, interessantste jazz van Nederlandse bodem? Waarbij behalve de EJN-leden zoveel mogelijk andere belangrijke buitenlandse gasten aanwezig zijn? De mensen van de Dutch Jazz Connection vroegen het zich niet lang af, en organiseerden in 1998 de eerste Dutch Jazz Meeting. Meer...

Sofia Muziekweken 2007

15/01/2008

Kom naar de muziek luisteren, niet om de ster te zien

Op de helblauw gesausde achtergevel van het Nationaal Museum voor Natuurlijke Historie te Sofia staat in wit en donkerblauw, in grote en kleine letters geschreven: "Zoals de koelte ’s nachts langs lelies, en langs rozen", en de rest van Jan Hanlo's gedicht Zo meen ik dat ook jij bent. Het doet een warme, speciale band met Bulgarije vermoeden, maar Nederlands is niet de enige vreemde taal op Bulgaarse muren. Vooruitlopend op de toetreding tot de Europese Unie adopteerden negen lidstaten een muur in Sofia, om daarop een gedicht in de eigen landstaal te tonen. Nederland, bedenker van het project, realiseerde in 2004 als eerste dit idee op een prominente plaats in het oude centrum van de stad. Nu Bulgarije sinds 1 januari 2007 bij de EU hoort, haalt Nederland de banden verder aan met een hele reeks culturele activiteiten. Meer...

Moskou, St.-Petersburg en de rest van Rusland

15/01/2008

Honderd componisten en hun werk

Toen in de tweede helft van de jaren tachtig perestrojka (herstructurering) en glasnost (openheid) de ineenstorting van de Sovjet-Unie inluidden, kwam er langzaam maar zeker weer een vrije uitwisseling van informatie en ideeën met het Westen op gang. Met de val van de Berlijnse muur in 1989 was de laatste fysieke barrière tussen Oost en West geslecht, en gretig stortten musici, componisten en musicologen uit beide werelden zich op elkaars repertoire. In de ravage die vijftig jaar communistisch regime in de republieken teweeg had gebracht, stonden tenminste nog conservatoria en componistenbonden, ensembles en orkesten overeind. Met de geachte vertegenwoordigers van die instellingen haalde Gaudeamus met succes de contacten aan. Meer...

Vernieuwende jazzfestivals

15/01/2008

Balanceren tussen groove en experiment

Spelen op het podium van een gerenommeerd buitenlands festival is goed voor de internationale carrière van iedere musicus, dat geldt ook in de wereld van de eigentijdse jazz. Maar hoe kom je daar te staan? De promotors van de Dutch Jazz Connection bieden de helpende hand, zij brengen Nederlandse jazz- en improviserende musici onder de aandacht van de artistiek directeuren en programmeurs van vooruitstrevende festivals overal in de wereld. De meeste jazzfestivals in Europa zijn aangesloten bij het Europe Jazz Network (EJN). De vertegenwoordigers ontmoeten elkaar tijdens officiële vergaderingen, maar minstens zo vaak in informele sfeer, bijvoorbeeld tijdens festivals; regelmatig zijn daarbij ook collega's uit andere werelddelen present. Meer...

Frank J. Oteri - New York, mei 2007

15/01/2008

Een pluralistische kijk op muziek

"Er is zeker een tweerichtingsverkeer tussen oud Amsterdam en Nieuw Amsterdam", zegt componist, muziekjournalist en radiomaker Frank J. Oteri. Hij is oprichter en hoofdredacteur van New Music Box, een internettijdschrift over hedendaagse Amerikaanse muziek, uitgegeven door het American Music Centre. Oteri bezoekt festivals, beurzen en symposia in de Verenigde Staten en daarbuiten, vaak als vertegenwoordiger van Amerikaanse orkesten en ensembles. De dag na dit gesprek zal hij op het podium van het Whitney Museum at Altria een interview doen met Jacob ter Veldhuis. Ter Veldhuis is niet de enige Nederlandse componist in wie hij geïnteresseerd is, Oteri kon wat Nederlandse muziek betreft wel eens de best geïnformeerde Amerikaan zijn. "Zonder de mensen van Donemus zou ik er waarschijnlijk niet zoveel van weten", zegt hij. "Donemus biedt een fantastische combinatie van cd's, bladmuziek en expertise." Meer...

Graham McKenzie - Huddersfield Contemporary Music Festival

15/01/2008

Er valt voortdurend iets te ontdekken

"Er ligt een flinke Nederlandse nadruk op het programma dit jaar", schrijft artistiek directeur Graham McKenzie in het programmaboek van zijn Huddersfield Contemporary Music Festival. "Holland is wat de eigentijdse muziek(en) betreft al sinds lang een inspiratiebron en leerschool voor me", vervolgt hij. De tot huiscomponist in het festival benoemde Yannis Kyriakides, leerling van Louis Andriessen, noemt hij "een van de grootste talenten in de Europese scene". Sinds het aantreden van McKenzie in 2006 waait er een frisse, voor de Nederlanders buitengewoon gunstige wind door Huddersfield. Meer...

Michel van der Aa - gesprekken in juli en oktober 2007 bij de componist thuis

15/01/2008

Gewoon vertellen wat je doet

"In mijn muziektheaterstukken kun je de muziek niet los zien van de filmfragmenten en het podiumbeeld. Met de opera After life merkte ik dat mensen er soms moeite mee hebben de muziek, de actie en het beeld als een volkomen organisch geheel te zien. Op sommige momenten is de film of het toneelbeeld het belangrijkst, dan zet ik de muziek even op een laag pitje. Combineren is waar ik goed in ben, zelf de balans maken tussen die drie lagen. Ik schrijf de noten, ik bepaal wie waar staat op het podium, ik beslis wat er op welk moment te zien is op de video. Zo raakt alles met elkaar vervlochten, veel beter dan wanneer je verschillende personen aan het werk zet nadat de muziek al klaar is." Meer...

Boi Akih: zangeres Monica Akihary en gitarist Niels Brouwer - gesprek bij de musici thuis, oktober 2007

15/01/2008

Een nieuwe vorm van jazz

Boi Akih Management is gevestigd in de woning van zangeres Monica Akihary en gitarist Niels Brouwer, een houten dijkhuisje in Amsterdam-Noord. Platenmaatschappij Enja is weliswaar van onschatbare waarde voor de naamsbekendheid en promotie van Boi Akih in het buitenland, maar al het regel- en productiewerk rond optredens en tournees doet de zangeres voorlopig zelf. "Voor concerten van ons tweeën is dat nog wel te overzien, maar we toeren meestal met meer mensen." Eind 2007 en begin 2008 treden Akihary en Brouwer vooral even als duo op, maar daarna gaan zij zeker weer met gastmusici aan het werk. Omdat de belangstelling voor Boi Akih groot is, in welke samenstelling dan ook en vooral buiten de landsgrenzen, onderhandelt het duo nu met een impresariaat, niet het kleinste van Nederland. Meer...

Louis Andriessen - gesprek in juli 2007 in de huiskamer van de componist

15/01/2008

Wereldberoemd bij de Angelsaksen

De eerste keer dat de naam Louis Andriessen in een Amerikaanse krant te lezen viel moet in 1969 zijn geweest. Het Holland Festival presenteerde dat jaar de spraakmakende opera Reconstructie van een collectief van Nederlandse componisten en schrijvers, Andriessen was een van hen. Op 8 juli kopte de New York Times: "'Reconstruction' Aims Satire at U.S. 'Imperialism' in South America", om daar een paar dagen later geruststellend aan toe te voegen: "The operatic bomb planted in Amsterdam's Theater Carré failed to explode; its charge of political dynamite turned out to be a dud. Instead of the widely prophesied riot, there was an evening of fun and frolic." Meer...

Insomnio, huisensemble van de ISCM - gesprek in september 2007

15/01/2008

Hoekig, stoer of pure passie

Het Utrechtse ensemble Insomnio - vijftien musici sterk, jong en succesvol - speelt graag en vaak muziek van levende Nederlandse componisten. Als Nederlands ensemble behoor je dat te doen, vinden Idske Bakker en dirigent Ulrich Pöhl en die samen de artistieke leiding voeren. Bakker ruilde bovendien haar rol als harpiste in voor die van zakelijk leider, zij brengt het ensemble naar steeds meer podia voor actuele muziek in binnen- en buitenland. In 2007 werd Insomnio op voordracht van Gaudeamus door de International Society for Contemporary Music (ISCM) benoemd tot huisensemble. Dat leverde concerten op tijdens de ISCM World Music Days, dit jaar in Hong Kong, voorafgegaan door een internationale tournee langs bij de ISCM aangesloten festivals. Vier buitenlandse optredens zijn inmiddels achter de rug, binnenkort volgen nog het Huddersfield Contemporary Music Festival in Engeland en de World Music Days in Hong Kong. Meer...

Han Bennink - telefoongesprek in november 2007

15/01/2008

Wereldreiziger tegen wil en dank

Niet toevallig siert een actiefoto van drummer Han Bennink de voorkant van het standaardwerk over geïmproviseerde muziek in Nederland: Jazz + Classical music + Absurdism ‘ New Dutch swing. Een Amerikaan schreef het, jazzcriticus Kevin Whitehead, dat zegt iets over de internationale reputatie van Nederlandse improvisatoren. Bennink, die ook andere instrumenten bespeelt en bovendien beeldend kunstenaar is, richtte in 1967 met pianist Misha Mengelberg en saxofonist Willem Breuker de Instant Composers Pool op, tot op de dag van vandaag het avontuurlijkste kwaliteits-improvisatie-orkest van Nederland, misschien wel van de hele wereld. Breuker stapte in 1974 over naar zijn eigen Kollektief, Mengelberg bleef leider van de ICP. Maar Breuker is nu helaas te ziek voor prestaties van wereldformaat, en Mengelberg te vermoeid. Anno 2007 is Bennink de opvallendste grondlegger-ambassadeur van de Nederlandse impro-muziek. Meer...

Tineke Postma - interview bij de saxofoniste en bandleidster thuis in november 2007

15/01/2008

Afstudeerfeestje in Carnegie Hall

Een vlekkeloze techniek en een zangerige stijl bieden een saxofoonstudente nog geen garantie op een flitsende carrière. Maar Tineke Postma speelde wel heel bijzonder overtuigend. In 2002, toen zij de masteropleiding volgde in Amsterdam, kreeg zij de Beurs voor Excellerende Jonge Talenten van de Nederlandse conservatoria. Met een aanvulling van het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten vertrok zij naar New York om daar een half jaar lang te studeren aan de Manhattan School of Music bij Amerikaanse musici van naam. De Sisters In Jazz All Star Award, toegekend in 2003, leverde haar direct een eerste en indirect een tweede Amerikaanse tournee op. Postma was in dat jaar nog maar nauwelijks, cum laude, afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam, of ze stond al in een uitverkochte Carnegie Hall. Meer...

De internationale carrière van Jacob ter Veldhuis - opgetekend in de tuin van de componist, juli 2007

15/01/2008

Toeval, doorzettingsvermogen en goede noten

"How come I didn't know this guy?", het is bijna de standaardreactie van een Amerikaan, expert of argeloze luisteraar, die voor het eerst Jacob ter Veldhuis' boombox muziek hoort. Deze gespierde stukken met samples uit de shows van Jerry Springer, uit een toespraak van president Bush, of uit televisiereclames voor afslankproducten vallen goed bij het Amerikaanse publiek. Toch vierde Ter Veldhuis zijn eerste internationale successen niet in de Verenigde Staten en niet met het opzwepende boombox repertoire. Het begon in Rusland met welluidende muziek na een min of meer misplaatst artist in residence-schap in Darmstadt, dankzij de pianocompositie Toccata voor tien vingers en een neus. Meer...

Hoofdpersonen in Dijkdoorbraak

15/01/2008

Nederlandse componisten en musici

Michel van der Aa (1970) studeerde compositie en muziekregistratie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen. Hij volgde de International Dance Course for professional Choreographers and Composers, en een opleiding aan de New York Film Academy. Van der Aa won onder meer de Gaudeamus Prijs met Between, de aanmoedigingsprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor Attach, de Matthijs Vermeulenprijs voor de kameropera One, en de Paul Hindemith-prijs van het Festival in Sleeswijk-Holstein. In 2004 tekende van der Aa een contract met muziekuitgeverij Boosey & Hawkes. Meer...

promotie van NL muziek in het buitenland

15/01/2008

Balanceren op de rand

“In Duitsland zijn we jaloers op de Nederlandse manier van muziek promoten”, zegt programmeur Peter Schulze van JazzFest Berlin. Ken Pickering van de Coastal Jazz and Blues Society in Vancouver herinnert zich de Oktober Meeting in het Bimhuis in 1991 als een sleutelmoment: “Dat was een ongelooflijke gelegenheid, niet alleen om Nederlandse muziek te horen, maar om een snapshot voorgeschoteld te krijgen van de hele Europese geïmproviseerde muziekscene.” Meer...