Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Rinnzekete bee bee bee

15/11/2010

November Music - Yang Yi-Ping

UrsonateFestivalcomponist Piet-Jan van Rossum bleek de verbindende schakel tussen November Music en het Eindhovense festival Tromp Percussion (13 t/m 21 november). Voor het Tromp slagwerkconcours schreef Van Rossum het verplichte werk All Facing Upwards dat alle kandidaten daar aanstaande woensdag zullen spelen. De Taiwanese slagwerkster Yi-Ping Yang, in 2006 zelf winnares van het Tromp concours, zette zich zondag in de Verkadefabriek achter snarentrommel en Glockenspiel om het stuk alvast wereldkundig te maken. Er klonk een breekbaar klankenspel waarin Yang de geheimen van (vooral) de snaredrum aftastte met (onder meer) Chinese eetstokjes. De extroverte, bizarre Ursonate uit 1931 van Kurt Schwitters voor stem vormde daarmee een weldadig contrast. Het had dadaïst Schwitters ongetwijfeld deugd gedaan zijn werk uitgevoerd te zien en horen worden door een Taiwanese in zwart tuniek met gouden banden en knopen, in charmant Chinese tongval. Rinnzekete . . . . . . bee . . . . bee . . . bee . . . .

November Music - Rhodri Davies, John Tilbury, Michael Duch, Christian Wolff

15/11/2010

Imposant en ingenieus klankenspel

Rhodri DaviesDe harp is een volwassen, veelzijdig en avontuurlijk instrument, dat bewijst de Britse harpist Rhodri Davies. Hij bespeelt akoestische en elektrische harpen, hij bouwt wind- water- en vuurharpinstallaties, en maakt daarbij graag gebruik van live-electronics. Maar niet in de Toonzaal om kwart voor drie. Het gezelschap opende met een vrije improvisatie, geconcentreerd en ingetogen, waarvoor Cristian Wolff naast John Tilbury aanschoof achter de piano. De Amerikaan Wolff, collega en vriend van Cage, Feldman en Tudor, schreef voor Davies het solostuk For Harp Player, een aaneenschakeling van twaalf kort uitgewerkte ideeën: een stukje contrapunt, een reeks stevige akkoorden, een volksmelodieframent, een spelletje hoog-laag met meefluitende harpist. Verstilling en concentratie voerden opnieuw de boventoon, net als in het derde stuk, Give Me a Break van fluxus-componist Ben Patterson voor harp, piano en contrabas. Een imposant en ingenieus klankenspel, dat zeker. Maar met een verfrissend of verzengend stuk voor water- of vuurharp had Davies de liefde voor zijn instrument nog wat indringender kunnen uiten.

November Music - Indian Core

15/11/2010

Modale improvisaties op zijn Indiaas

Indian CorePluspuntje: geen beeldscherm of beamer te bekennen bij het concert van de Indiaas-Noorse combinatie Indian Core. Riante beeldprojecties willen nog wel eens, bedoeld of onbedoeld, veel aandacht opeisen in multimediale podiumproducties - in deze aflevering van November Music soms iets te veel. (Maar weer zeker niet bij Louis Andriessen, wiens opera Anaïs Nin hier gelijktijdig ging met Indian Core. Ik hoorde en zag hem al in Amsterdam. Had ik er maar voor gekozen daar nog eens bij te zijn, want Andriessens rake noten overtreffen het bijbehorende beeld ruimschoots.)  Minpuntje: De vier brave jazzmusici, twee Indiëres (op tabla en sitar) en zangeres van Indian Core brachten unisono melodieën en modale improvisaties op zijn Indiaas. Dat deden en doen bijvoorbeeld John Coltrane, Zakir Hussein en een hele schare wester- en oosterlingen al decennia lang veel inventiever.

November Music - Ensemble Klang

15/11/2010

Uitkomst ongewis

Ensemble KlangFestivalcomponist Peter Adriaansz deed met Waves 5-7 de naam van ensemble Klang het meeste eer aan: drie maal pure klank. De componist spreekt zelf van een onderzoek naar harmonisch materiaal. Hij liet piano, saxen, trombone, gitaar en percussie tonen stapelen tot vijf- of zestonige akkoorden die geruime tijd bleven staan. Door kleine verstemmingen ontstonden er zwevingen, een rijk palet aan boventonen ontvouwde zich. Dit onderzoek duurde lang, maar de vraagstelling was niet helder en de uitkomst bleef ongewis. Eraan vooraf ging een nogal fragmentarische reeks emotionele toonschilderingen van Frank Nuyts (België) bij zwart-wit striptekeningen, en een goed gelukt repetitief werk van Matt Wright (Engeland), ritmisch gestuurd door een projectie van asynchroon draaiende platenspelers. Al met al had het strak musicerende, veelbelovende Ensemble Klang eigenlijk best voor wat meer vuurwerk mogen zorgen.

November Music - Starvinsky Orkestar & Matthew Herbert

12/11/2010

Fluisterklikjes van colablikjes

Starvinsky OrkestarMartin Fondse zit gewoonlijk al niet om ideeën verlegen, zijn composities voor Starvinsky Orkestar (strijkkwartet, bas, klarinetten, saxofoons, drums) borrelen altijd van vernuft en levenslust. Toch wist de Britse elekronicawizzard Matthew Herbert daar met ter plekke gemaakte samples, vervormingen en effecten toch nog een ruime schep bovenop te doen. Fluisterklikjes van colablikjes liet hij, met volle ondersteuning van het orkest, uitgroeien tot krankzinnig hysterische feestmuziek, waarbij hij van pret extra vrolijk stemmende, wat spastisch aandoende bewegingen maakte. Eric Vloeimans deed ditmaal ook mee, en een zangeres. Zelfs de eerder zo lyrische trompettist liet zich nu verleiden tot ongeremd getetter.

November Music - Eric Vloeimans & Wayne Horvitz

12/11/2010

Deconstructie van een tango

Eric VloeimansGestoken in zilveren laarsjes, een lentegroene ruitenbroek en donkergroenglanzend hemd, ontfutselde trompettist Eric Vloeimans louter fluwelen tonen aan zijn blinkend koper. Pianist Wayne Horvitz uit de VS, gekleed in stemmig bruin inclusief hoed, stak daar op het oog wat sombertjes bij af. Maar luister: met groot gemak voelden hij en Vloeimans elkaar feilloos aan. En dat na slechts een dagje oefenen in een ijskoud lokaal van de plaatselijke muziekschool, omdat Boschenaar Vloeimans daar vroeger zijn eerste lesjes kreeg. Vakwerk leverden ze, op basis van een handvol genoteerde themaatjes en akkoorden, de deconstructie van een tango hier, van een walsje daar. Het was muziek om te behagen, nergens een rafelrandje; wel heel veel trage, vloeiende lijnen. Knap en zorgvuldig gedaan, maar toch ook een beetje saai.

November Music - The Electronic Hammer

12/11/2010

Afwasborstel en computer

Electronic HammerVan kartonnen doos, via afwasborstel, snarentrommel en bellen tot computer - Electronic Hammer maakt er verrassende combinaties mee. Met heel grote, van moderne elektronica voorziene houten ratels (vroeger het signaalinstrument van vuilnisophalers) gingen de drie slagwerkers subtiel te werk. Ze genereerden er diepe klanken of sisselende boventonen mee, knallend of fluisterend, mooi gecombineerd met live percussie door Diego Espinoza. In een samenballing van 24 uur observaties op straat tot 24 minuten tekst, beeld en muziek, het werk van Yannis Kyriakides, typte Henry Vega korte zinnetjes over nummerborden, bierdrinken, of losse gedachten (‘replace the people with cows’) op een groot scherm. Juan Parra schetste er friemelige tekeningetjes bij en Espinoza speelde vriendelijk tinkelende muziek voor vibrafoon, Glockenspiel en gongs. Daarna weer flink uitpakken, virtuoos en vlekkeloos, onder soms wel erg opdringerig springerige beeldprojecties.

Leentjebuuruitzending beluisteren

09/11/2010

De verontrustende humor van Mauricio Kagel

Mauricio Kagelradioprogramma

Voor zijn even wonderlijke als sublieme Exotica scharrelde Mauricio Kagel meer dan tweehonderd instrumenten bij elkaar. Hij was dol op exotische klanken. Ruwe kracht of verstilde pracht van mummelende en krijsende stemmen, jankende en loepzuivere toonbuigingen, kaarsrechte en elastieken ritmes - Kagel gebruikte dit alles graag als bouwmateriaal voor zijn composities. Zoals de vogels zongen voor Olivier Messiaen, zo musiceerde de hele mensenwereld voor Mauricio Kagel.

Luister naar dit radioprogramma via uitzending gemist van de Concertzender.

Meer...