Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Gaudeamus Muziekweek

10/09/2012

Extremen en alles daartussenin

Hikari Kiyama & Modelo62Met zijn weerbarstige, twintig minuten durende compositie Alaska voor stemmen, strijkers en luidsprekers verdiende Konstantin Heuer de Gaudeamus Prijs 2012. De Oekraïner Maxim Shalygin kreeg een eervolle vermelding voor zijn compositie voor soloviool , en de Amerikaan Edward Hamel voor zijn ensemblestuk Countenance. Heuer met zijn 23 jaren de jongste van de drie, komt uit Leipzig en noemt zichzelf erg serieus; wie naar zijn muziek luistert zal het beamen. En terwijl veel componerende leeftijdgenoten zich verliezen in modieus, soms eindeloos voortkabbelend klankenonderzoek, stuurde Heuer samenhangende noten in, een dramatisch expressionistisch stuk met een kop en een staart, dat aarzeling en bewondering om de voorrang laat strijden. De bewondering wint, neem alleen al die kortstondige, engelachtige hoogte van de sopraan ergens tegen het eind, dat is pieken op het juiste moment.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

08/09/2012

Cultureel smulklimaat

Bl!iskDe Muziekweek-muziekroute maakt iedere avond tot een Night of te Unexpected, maar dan voor mensen met tijd, geduld en uithoudingsvermogen. Zo’n avond begint om zeven uur op een van de concertlocaties in de stad, veelal Leeuwenberg, Nicolaïkerk of Centraal Musem, maar het kan ook Rasa of de Geertekerk zijn. Na ruim een uur met vier, vijf, soms zes stukken van zeer uiteenlopende aard, niet zelden premières, is er net voldoende tijd om naar de volgende zaal te draven (vermenigvuldig de door festivaldirecteur Henk Heuvelmans blijmoedig aangekondigde wandeltijden maar met drie). Deze gang van zaken herhaalt zich, want er is altijd nog een derde concert om tien uur. Onderweg vallen er mensen af, maar er komen er altijd ook weer verrassend veel bij, ook voor het laatste optreden.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

07/09/2012

Night of the Unexpected

Ragazze StrijkkwartetLoop nooit weg als het stuk nog niet helemaal uit is, ook niet als het nummer elf van de avond is, zelfs niet als je dreigt weg te dommelen op een zitzak bij de microtonen van twee ongelijk gestemde piano’s. Want onverwacht had Andrew McIntosh woensdagavond wel degelijk nog een daverende finale in petto, zo vernam ik later, waardoor iedereen naar verluidt verfrist en weer klaarwakker de Geertekerk verliet.

Vier stoere percussionisten geselden donderdagavond, beschermd door lasmaskers en werkhandschoenen (merk Soft Touch) met zangmicrofoons het binnenwerk van een piano. Met daverende klappen en donderend geschraap ging in Tivoli de Night of the Unexpected van start. Met zijn robuuste Microphones Quartet dong de Rus Sergey Khismatov mee naar de Muziekprijs. Nauwelijks minder krachtdadig maar totaal verschillend van klank was het stuk van een andere kanshebber, Andrzej Kwiecinski uit Polen. Hij liet een strijkorkest, door de herhaling dwingende en door de klank dreigende, lange tonen zagen.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

06/09/2012

Hoe de tijd verglijdt

FaltenAls in een tijdmachine met componisten aan de knoppen legden opnieuw blijmakend veel nieuwsgierigen de muziekroute van woensdagavond af. Niet dat de toonkunstenaars ons door de tijd lieten reizen - ze speelden met ons tijdsbesef. Door een dramatische wending binnen een stuk, of door heel langdurig heel beperkt te prikkelen. De energie zat vooral in het begin van de avond, toen De Ereprijs in Vredenburg Leeuwenbergh onder meer twee stukken van juryvoorzitter Martijn Padding speelde (waarvan eentje, Nederland Muziekland, veel te leuk was en te lang), en van de Fin Lauri Supponen en de Japanner Yu Oda. Jammer voor deze beiden dat de geluidsbalans volkomen zoek was - de drie zangeressen waren vrijwel onhoorbaar, de teksten van Erasmus in Supponens stuk volkomen onverstaanbaar.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

05/09/2012

Raggen met Hikari Kiyama

Sweelinck orgel, NicolaïkerkGeknapt wapperend paardenhaar aan de strijkstok - Chuai Tenno, alias Tarasi Nakatsuhiko no Mikoto, de veertiende in de officiële lijst van Japanse keizers, was geen watje. Als je mag afgaan op Hikari Kiyama die hem portretteerde in een daverend strijkkwartet. En als keizer Chao werkelijk heeft bestaan, historici twijfelen daar ernstig aan. Er is hoegenaamd niets over hem bekend, prettig voor Kiyama want nu kon hij hem zich voorstellen zoals hij wilde: als een krachtpatser, een neuroot, aards en boertig zelfs, een geweldenaar maar complex van geest. Strijkkwartet EnAccord zette hem ongenaakbaar en onberispelijk neer.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

04/09/2012

Een beetje in de war

Vliegeren in LepelenburgVliegers en vogels in de open lucht, en binnen knijptoeters en fanfares: de Gaudeamus Muziekweek is begonnen. In het prettige Utrechtse buurtparkje Lepelenburg, niet meer dan een flink plantsoen met muziektent, zoemden zondagmiddag de elektronisch bewerkte en versterkte klanken van een stel vliegers. Maar liefst 22 componisten en geluidskunstenaars maakten middels contactmicrofoons en andere vernuftige elektronica het zingen van vliegertouw en het klapperen van vliegerdoek hoorbaar. Nu eens als een fluisterzachte lentebries, dan weer als een loeiende novemberstorm. De een had genoeg aan een tafeltje vol elektronica, een ander zette er een zangeres tegenaan. Of een trombonist die met zijn schuif het vliegertouw bespeelde. Speels, inventief en bij vlagen wondermooi.

Meer...