Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Music Meeting 2012

13/11/2012

Muziek van nu door de makers van nu

Strijbos & Van RijswijkSamenhang en overzichtelijkheid, dat heet prettig voor het publiek. Niettemin bood het programma van November Music 2012 een baaierd aan keuzemogelijkheden, noem het gerust een wirwar aan muzieksoorten, stijlen en genres. Goed, voor de afsluitende Kunstmuziekroute op zondag, met voorstellingen op meer dan tien lokaties overal in de stad, had het festival vijf overzichtelijke, thematisch gerangschikte volgordes bedacht - maar daar hoefde je je als bezoeker in het geheel niets van aan te trekken. En wat bleek tijdens vijf dagen grondig sprokkelen uit het blijmakend uiteenlopende aanbod? Met een beetje fantasie en een gewillig oor hing alles met alles samen.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

08/11/2012

Structuralisme revisited

Terugstelen van de tijdDoor het schrijven van twee opera’s, en doordat het Noorse ensemble Ultima vorig jaar tijdens November Music een ‘ongelooflijk goeie uitvoering gaf’ van zijn nonet Ennea’s Domein uit 1996, luistert Robin de Raaff nu weer vaker naar zijn werk uit de jaren negentig. ‘In Ennea’s Domein speelde ik met de helderheid en transparantie van middeleeuwse muziek, daar had ik natuurlijk een systeem voor bedacht. Dat was toch wel to the point zeg, het is een echt goed stuk. Misschien moet ik toch weer eens terug naar die systematiek, eens kijken of ik die weer nieuw leven in kan blazen.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

07/11/2012

6 Schoonheid

Terugstelen van de tijd‘Such beauty, such depth, such truth’, emotioneel geraakt prijst M. in Raaff de stem van Dorothea, en daarmee impliciet de muziek die hij zelf schreef. Niet iedere kunstenaar of componist streeft schoonheid na, en wie het al te nadrukkelijk doet, moet waken voor behaagzucht en simplisme; koning Kitsch ligt op de loer. Mozart was een genie maar geen revolutionair, daarom vonden de meesten van zijn welopgevoede tijdgenoten zijn muziek mooi. Maar misschien even geniale componisten die in de twintigste eeuw wel radicaal te werk gingen, konden op afkeur en onbegrip rekenen.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

06/11/2012

5 Opera

Terugstelen van de tijdDe zoektocht van een oom en tante naar de voorouders van de familie, waarbij zij op ene Anton Raaff stuitte, de tenor die in de première van Mozarts opera Idomeneo de hoofdrol zong, was de aanleiding voor Robin de Raaffs eerste opera uit 2004. Een familieband tussen Anton en Robin is nooit overtuigend vastgesteld, maar het idee voor een opera over een opera was prikkelend genoeg. De Raaff ging op onderzoek uit, Janine Brogt schreef het libretto en Pierre Audi voerde de regie.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

05/11/2012

4 Structuur en intuïtie

Terugstelen van de tijdVan niet te onderschatten belang is, benadrukt De Raaff, dat hij tussen 1987 en 1992 twee computeropleidingen volgde en ging programmeren, voordat hij naar het conservatorium ging, ‘componeren en programmeren heeft voor mij van alles met elkaar te maken.’ Zo bedacht hij zijn eigen twaalftoonssysteem waarin niet alleen alle chromatische tonen, maar ook alle mogelijke intervallen binnen een octaaf precies eenmaal voorkomen. Zijn fluitsolo Contradictie I uit 1994 bouwde hij op uit zich herhalende reeksen van intervallen die zich niet na een octaaf, maar na een kleine sext herhaalden. ‘Een C bijvoorbeeld in het middenregister’, legt hij uit, ‘staat daardoor in een heel andere context en heeft een heel andere functie dan een C in een ander register.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

04/11/2012

3 Onmisbare leermeesters

Terugstelen van de tijdIn 1991, 22 jaar oud, schreef Robin de Raaff zich in als compositiestudent bij het Sweelinck Conservatorium, dat tegenwoordig Conservatorium van Amsterdam heet. Hij studeerde er eerst bij componist-dirigent-basklarinettist Geert van Keulen en later bij componist-jazzmuzikant-sopraansaxofonist Theo Loevendie. ‘Geert confronteerde mij heel erg met waarom nu juist die ene noot de andere moet opvolgen. De innerlijke noodzaak. Daardoor groeide bij mij het idee dat lokale momenten door het hele stuk heen op de een of andere manier aan elkaar gerelateerd moeten zijn.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

03/11/2012

2 Illustere voorgangers

Terugstelen van de tijd‘Inmiddels heeft zich weer een nieuw constructivisme aangekondigd’, schreef De Leeuw in zijn boek Muziek van de Twintigste Eeuw, ‘met het werk van de Griekse componist Iannis Xenakis. [...] Zijn concepties doen het klassieke Griekenland herleven; het zoeken naar de waarheid en de schoonheid zijn slechts twee verschillende aspecten van dezelfde menselijke aspiratie. De grenzen tussen kunst en wetenschap vervagen. [...] Mathematiek, filosofie, informatieleer, cybernetica, computertechnieken: Xenakis eist veel van zichzelf en van anderen. Hij is een van de meest visionaire kunstenaars van onze tijd.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

02/11/2012

1 Symfonische rock op een fretloze bas

Terugstelen van de tijdDe naam Jaco Pastorius (1951-1987) valt herhaaldelijk. Deze Amerikaanse rockmuzikant, alias de Paganini van de fretloze bas, was De Raaffs grote held sinds het begin van de jaren tachtig. Pastorius, bekend van Weather Report, Joni Mitchell en postuum geëerd door Miles Davis, betekende voor De Raaff een ‘resolute afslag’. ‘Met mijn vader luisterde ik naar de Matthäus Passion, dat is misschien wel het belangrijkste werk dat er is. Het gold in onze familie als supermeesterwerk, maar ik kan er nog altijd niet de vinger op leggen waarom er ik toen, als jonge jongen, al zo door werd ontroerd.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

01/11/2012

Gevoel voor getal, passie voor structuur

Terugstelen van de tijdMuziek ís getal - om dat vast te stellen hoef je geen computerprogrammeur te zijn. De Duitse filosoof, wiskundige en muziekliefhebber Gottfried Wilhelm von Leibniz, 39 jaar ouder dan Bach, wist het al: ‘Muziek is de verborgen rekenoefening van een brein dat zich er niet van bewust is dat het aan het rekenen is.’ Menig architect, kunstenaar en componist bewondert het getal, al was het maar in de vorm van de magische verhouding van de gulden snede - Le Corbusier, Mondriaan en, volgens sommigen, Bartók richtten zich ernaar. Twaalftoonsmuziek en serialisme, de wiskundige aanpak van Xenakis en de tijdstructuren van Stockhausen – het getal won in de vorige eeuw bij menig componist aan invloed. Het schiep niet alleen orde, het genereerde vooral ideeën.

Meer...