Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

In memoriam Otto Ketting

15/04/2013

De Ketting-Proef

Otto KettingHebt u de Ketting-Proef al uitgeprobeerd? De op 13 december 2012 overleden componist Otto Ketting, bedacht hem zelf. Dat wil zeggen, hij ontwierp de Pijper-Proef naar zijn illustere voorganger Willem Pijper. ‘Dat gaat zo’, schreef hij in 1972. ‘Wat voor platen met muziek van Pijper heeft u?’, een vraag aan de verkoper in de grootste platenzaak in de buurt. Die zal kiezen uit twee antwoorden: ‘a) Van wie zegt u?’en ‘b) Nee, daar kunnen wij u niet aan helpen.’

Meer...

Music Meeting 2012

13/11/2012

Muziek van nu door de makers van nu

Strijbos & Van RijswijkSamenhang en overzichtelijkheid, dat heet prettig voor het publiek. Niettemin bood het programma van November Music 2012 een baaierd aan keuzemogelijkheden, noem het gerust een wirwar aan muzieksoorten, stijlen en genres. Goed, voor de afsluitende Kunstmuziekroute op zondag, met voorstellingen op meer dan tien lokaties overal in de stad, had het festival vijf overzichtelijke, thematisch gerangschikte volgordes bedacht - maar daar hoefde je je als bezoeker in het geheel niets van aan te trekken. En wat bleek tijdens vijf dagen grondig sprokkelen uit het blijmakend uiteenlopende aanbod? Met een beetje fantasie en een gewillig oor hing alles met alles samen.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

10/09/2012

Extremen en alles daartussenin

Hikari Kiyama & Modelo62Met zijn weerbarstige, twintig minuten durende compositie Alaska voor stemmen, strijkers en luidsprekers verdiende Konstantin Heuer de Gaudeamus Prijs 2012. De Oekraïner Maxim Shalygin kreeg een eervolle vermelding voor zijn compositie voor soloviool , en de Amerikaan Edward Hamel voor zijn ensemblestuk Countenance. Heuer met zijn 23 jaren de jongste van de drie, komt uit Leipzig en noemt zichzelf erg serieus; wie naar zijn muziek luistert zal het beamen. En terwijl veel componerende leeftijdgenoten zich verliezen in modieus, soms eindeloos voortkabbelend klankenonderzoek, stuurde Heuer samenhangende noten in, een dramatisch expressionistisch stuk met een kop en een staart, dat aarzeling en bewondering om de voorrang laat strijden. De bewondering wint, neem alleen al die kortstondige, engelachtige hoogte van de sopraan ergens tegen het eind, dat is pieken op het juiste moment.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

08/09/2012

Cultureel smulklimaat

Bl!iskDe Muziekweek-muziekroute maakt iedere avond tot een Night of te Unexpected, maar dan voor mensen met tijd, geduld en uithoudingsvermogen. Zo’n avond begint om zeven uur op een van de concertlocaties in de stad, veelal Leeuwenberg, Nicolaïkerk of Centraal Musem, maar het kan ook Rasa of de Geertekerk zijn. Na ruim een uur met vier, vijf, soms zes stukken van zeer uiteenlopende aard, niet zelden premières, is er net voldoende tijd om naar de volgende zaal te draven (vermenigvuldig de door festivaldirecteur Henk Heuvelmans blijmoedig aangekondigde wandeltijden maar met drie). Deze gang van zaken herhaalt zich, want er is altijd nog een derde concert om tien uur. Onderweg vallen er mensen af, maar er komen er altijd ook weer verrassend veel bij, ook voor het laatste optreden.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

07/09/2012

Night of the Unexpected

Ragazze StrijkkwartetLoop nooit weg als het stuk nog niet helemaal uit is, ook niet als het nummer elf van de avond is, zelfs niet als je dreigt weg te dommelen op een zitzak bij de microtonen van twee ongelijk gestemde piano’s. Want onverwacht had Andrew McIntosh woensdagavond wel degelijk nog een daverende finale in petto, zo vernam ik later, waardoor iedereen naar verluidt verfrist en weer klaarwakker de Geertekerk verliet.

Vier stoere percussionisten geselden donderdagavond, beschermd door lasmaskers en werkhandschoenen (merk Soft Touch) met zangmicrofoons het binnenwerk van een piano. Met daverende klappen en donderend geschraap ging in Tivoli de Night of the Unexpected van start. Met zijn robuuste Microphones Quartet dong de Rus Sergey Khismatov mee naar de Muziekprijs. Nauwelijks minder krachtdadig maar totaal verschillend van klank was het stuk van een andere kanshebber, Andrzej Kwiecinski uit Polen. Hij liet een strijkorkest, door de herhaling dwingende en door de klank dreigende, lange tonen zagen.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

06/09/2012

Hoe de tijd verglijdt

FaltenAls in een tijdmachine met componisten aan de knoppen legden opnieuw blijmakend veel nieuwsgierigen de muziekroute van woensdagavond af. Niet dat de toonkunstenaars ons door de tijd lieten reizen - ze speelden met ons tijdsbesef. Door een dramatische wending binnen een stuk, of door heel langdurig heel beperkt te prikkelen. De energie zat vooral in het begin van de avond, toen De Ereprijs in Vredenburg Leeuwenbergh onder meer twee stukken van juryvoorzitter Martijn Padding speelde (waarvan eentje, Nederland Muziekland, veel te leuk was en te lang), en van de Fin Lauri Supponen en de Japanner Yu Oda. Jammer voor deze beiden dat de geluidsbalans volkomen zoek was - de drie zangeressen waren vrijwel onhoorbaar, de teksten van Erasmus in Supponens stuk volkomen onverstaanbaar.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

05/09/2012

Raggen met Hikari Kiyama

Sweelinck orgel, NicolaïkerkGeknapt wapperend paardenhaar aan de strijkstok - Chuai Tenno, alias Tarasi Nakatsuhiko no Mikoto, de veertiende in de officiële lijst van Japanse keizers, was geen watje. Als je mag afgaan op Hikari Kiyama die hem portretteerde in een daverend strijkkwartet. En als keizer Chao werkelijk heeft bestaan, historici twijfelen daar ernstig aan. Er is hoegenaamd niets over hem bekend, prettig voor Kiyama want nu kon hij hem zich voorstellen zoals hij wilde: als een krachtpatser, een neuroot, aards en boertig zelfs, een geweldenaar maar complex van geest. Strijkkwartet EnAccord zette hem ongenaakbaar en onberispelijk neer.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

04/09/2012

Een beetje in de war

Vliegeren in LepelenburgVliegers en vogels in de open lucht, en binnen knijptoeters en fanfares: de Gaudeamus Muziekweek is begonnen. In het prettige Utrechtse buurtparkje Lepelenburg, niet meer dan een flink plantsoen met muziektent, zoemden zondagmiddag de elektronisch bewerkte en versterkte klanken van een stel vliegers. Maar liefst 22 componisten en geluidskunstenaars maakten middels contactmicrofoons en andere vernuftige elektronica het zingen van vliegertouw en het klapperen van vliegerdoek hoorbaar. Nu eens als een fluisterzachte lentebries, dan weer als een loeiende novemberstorm. De een had genoeg aan een tafeltje vol elektronica, een ander zette er een zangeres tegenaan. Of een trombonist die met zijn schuif het vliegertouw bespeelde. Speels, inventief en bij vlagen wondermooi.

Meer...

Myanmar meets Europe

08/05/2012

21 gongs en trommels

Myanmar meets jazzZevenhonderd kilo Birmees brons, hout, rijstpasta, ijzervijlsel en verpakkingsmateriaal staan in Duitsland klaar voor een Europese tournee van Myanmar Meets Europe. Video-opnames vertonen het sjouwen met trossen trommeltjes aan rode koorden, het rangschikken van talloze gongs tot een samenhangend melodie-instrument, het aan elkaar schroeven van houten, rijk vergulde houtsnijwerkpanelen tot rekken die de instrumenten moeten dragen.

Meer...

Band of Gypsies

08/05/2012

Veroveraars

Band of GypsiesDe loftuitingen aan het adres van de 26-koppige Roemeens-Macedonische Band of Gypsies gaan gewoonlijk in termen van grote opwinding en buitenissig vertier. Er is sprake van uitzinnige arrangementen, van battles tussen een leger van vurige violen, cymbaloms en accordeons, en een bende van machtig funky koper met daverend percussiegeweld. Zo lok je mensen niet naar een festival of concert, zo jaag je ze de schuilkelder in, zou je zeggen.

Meer...

Seung-Ah Oh - Intuïtie, durf en een gevoelig oor

09/12/2011

Unieke vorm, eigen gedachte

Seung-Ah Oh

Een kloek stuk met lange lijnen van een virtuoos uitgebuite hobo, met over elkaar buitelende glijtonen en trillers, bijeengehouden door een ingenieus geweven web van ritmes en klankkleuren, een stuk met ‘veel energie, gebouwd op een overtuigend concept’. Voor dat stuk, het heet JungGa, kreeg de Koreaanse Seung-Ah Oh in 2010 de Buma Toonzetters Prijs voor de beste Nederlandse compositie van het jaar. Negen jaar eerder kwam Oh naar Nederland om in Den Haag haar studies voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium bij Louis Andriessen. Nog datzelfde jaar klonk in de Amsterdamse IJsbreker haar So-Ri II, een stuk voor viool, cello en piano. Meer...

De zonnige toekomst van Seung-Ah Oh

09/12/2011

Intuïtie, durf en een gevoelig oor

Seung-Ah Oh

“Heel merkwaardig”, zei ik, “zoals jij de zaak beschrijft gaat er een soort van componeren aan het componeren vooraf. Het complete materiaal en de organisatie moeten al klaar zijn voordat het eigenlijke werk begint, maar de vraag is dan wel wat het eigenlijke componeren ís.” Het lijkt wel alsof Zeitblom, de onafscheidelijke vriend van componist Leverkühn in Doctor Faustus van Thomas Mann, de vinger legt op zo ongeveer het enige pijnplekje waar de in Korea geboren componiste Seung-Ah Oh ook nog wel eens last van heeft: de opdringerige weerbarstigheid van nieuwe ideeën die een afgewogen vooropgezet plan om zeep dreigen te brengen. Want wat geeft dan de doorslag? Het gewicht van het doorwrochte plan, of de lichtheid van het spontane idee? Zeitblom verbaasde zich over Leverkühns uitleg van componeren binnen het systeem dat hij ontwikkelde, het twaaftoonssysteem, in werkelijkheid door Arnold Schönberg uitgevonden. Meer...

The Wild Wild East - Rasa, Tropentheater, Bimhuis en Zuiderpershuis.

22/01/2011

Opwinding en verstilling uit het Verre Oosten

Stepanida BorisavaDe wildste fantasieën over oosterse muziek deden eeuwenlang de ronde, de wildheid van de muziek zélf viel achteraf wel mee. In de eerste aflevering van het nieuwe tweejaarlijkse festival The Wild Wild East, 2 t/m 6 februari in Nederland en België, ligt de nadruk op Korea met uitstapjes naar Mongolië, China, Japan en Indonesië. Achter deze oppeppende festivalnaam gaan trouwens ook weldadige stiltes en concentratie schuil, het festival maakt meteen korte metten met al te wilde indianenverhalen.

Meer...

De verlokkingen van het Oosten

03/10/2010

Vreemdgaan met de oren

In Utrecht rook het buiten nog een beetje branderig toen op 22 april 1988 in Rasa de Franse dhrupadzanger Yvan Trünzler, de Nederlandse sarangispeler Joep Bor en de Amerikaanse pakhawajspeler John Boswell zich op het speciaal aangeschafte tapijtje lieten neerzakken. Stijlvol gekleed in gemakkelijk zittende hemden en broeken van Indiase katoen, brachten zij in kleermakerszit een concert van gezongen dhrupad, een oude variant van Indiase kunstmuziek. Terwijl The Beatles sinds eind jaren zestig hun popmuziek verrijkten met de suggestie van Indiase muziek, bekwaamde dit drietal zich grondig in de traditie zelf. Dat was niet aan iedereen besteed, zo bleek nota bene diezelfde avond in een andere Nederlandse provinciehoofdstad. Meer...

Oude en nieuwe gamelanmuziek tijdens IGFA 2010

19/08/2010

Cadeautjes voor het oor

Saron en hamerToen de Nederlandse amateurmuzikant Bernard IJzerdraat omstreeks 1940 een oud veldkanonnetje liet omsmelten tot Javaanse gongs en toetsen, kon hij niet vermoeden hoeveel westerlingen na hem het gamelanbrons tot gonzen zouden brengen. Noch, omgekeerd, dat er Javaanse en Balinese componisten zouden opstaan om oude tradities nieuw leven in te blazen met nieuwe, vaak westerse technieken. Een bonte stoet van Javaanse, Balinese en westerse componisten en topmusici laat tijdens het aanstaande Internationaal Gamelan Festival Amsterdam horen hoe het er in de eenentwintigste eeuw voorstaat met de gamelanmuziek. Meer...

Klanksculpturen van Hans van Koolwijk

16/08/2010

Kuifje in het Muziekgebouw

Hans van KoolwijkHet oplaten van misschien wel honderd felgekleurde gasballonnen met naamkaartjes was vroeger het hoogtepunt van onze zomervakantie in Wijk aan Zee. We keken ze na tot ze als stipjes in de rookpluimen van de Hoogovens verdwenen, dromend van de grote prijs voor wie het verst zou komen. Het ballonnenhoogtepunt van de zomer van 2010 vond afgelopen zaterdagmiddag plaats, toen klanksculpturenman Hans van Koolwijk een kleine vijftig hagelwitte ballonnen opliet in de hal van het Muziekgebouw aan ‘t IJ.

Meer...

Theo Loevendie's droomensemble

27/05/2010

Ziggurat

ZigguratIn Theo Loevendie’s ensemble Ziggurat (sinds 2010 opererend onder de naam Zerafin) klinken westerse en exotische instrumenten samen. Het repertoire omvat jazzy stukken, improvisaties en gecomponeerd werk voor verschillende bezettingen. Ensemble Ziggurat kwamt voort uit de samenwerking tussen componist Theo Loevendie en Joël Bons, artistiek leider van het Nieuw Ensemble dat in 1980 mede door Loevendie in het leven was geroepen. In 2002 presenteerde Bons tijdens de Berliner Feststpiele zijn Atlas Ensemble, samengesteld uit leden van het Nieuw Ensemble en niet-westerse musici. Op het programma prijkte ook een stuk van Loevendie. Meer...

Eritrese volksmuziek

27/05/2010

Tsehaytu Beraki

Tsehayu BerakiStrijdbare zangeres en krar-speelster uit Eritrea. Tsehaytu Beraki werd geboren op 1 september 1939 in het dorp Quatit, provincie Akeleguzay in Eritrea. Het land, vanaf 1941 een Brits protectoraat, was toen nog een Italiaanse kolonie. Tsehaytu’s vader overleed toen zij nog een baby was, met haar moeder verhuisde zij naar Asmara, de tegenwoordige hoofdstad van het land. Moeder voorzag in haar levensonderhoud door het verkopen van injera (brood) en zelfgemaakte manden, en haarvlechten. Tsehyatu ging naar school bij de missionarissen, tot in de vierde klas. Meer...

gitarist, multi-instrumentalist, componist

27/05/2010

Patricio Wang

Multi-instrumentalist en componist Patricio Wang (Chili, 1952) studeerde aan het conservatorium van Santiago de Chili tot hem dat na de coupe van 1973 onmogelijk werd gemaakt. Hij kwam naar Nederland, studeerde hier aan het Koninklijk Conservatorium klassiek gitaar en compositie. Hij werd muzikaal leider van de Chileense groep Quilapayún, en componist van solo- en ensemblemuziek, muziek voor film, dans en theater. Wang speelt als gitarist in vooraanstaande ensembles voor nieuwe muziek in binnen- en buitenland. Meer...

Gherman Popov

27/05/2010

Our Man from Odessa

Our Man From Odessa is de artiestennaam van accordeonist-zanger Gherman Popov. Hij mixt soundscapes, veldopnamen en levende muziek met ingrediënten die variëren van oosterse toonladders tot volksmuziek uit China, van herders-trancemuziek tot tekenfilmmuziek uit de voormalige Sovjet Unie. De elektronica van het Duitse Kraftwerk was een van zijn inspiratiebronnen. Popov droeg muziek bij aan de film Borat van Sacha Baron Cohen. Meer...