Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Johan Kolsteeg

29/11/1998

Het mysterie van de ruimte

Het Concertgebouw sluit het Festival van Contrasten af met Het mysterie van de ruimte. Er klinkt een quadrafonisch stuk van Wolfgang Amadeus Mozart en een octofonisch werk van Karlheinz Stockhausen. Jean-Philippe Rameau beeldt in zijn Castor et Pollux de sterrenhemel muzikaal uit en Slagwerkgroep Den Haag verandert de Grote Zaal in een muzikaal voetgangersgebied. De foyers zijn getransformeerd tot een multimediaal oord waar de bezoeker zelf geavanceerde klankinstallaties kan manipuleren. Als klap op de vuurpijl beleeft een deel uit Alexandr Skrjabins klank en lichtspel Mysterium zijn Nederlandse première. Met dit mysterie van de ware synesthetische ervaring, het ultieme symbool van de samenhang der dingen, komt een droomeinde aan het festival waarin iedereen ogen en oren tekort komt. Meer...

Joël Bons

15/11/1998

Het ultieme misverstand

Het Concertgebouw staat een avond lang in het teken van muzikale interactie tussen Oost en West. We luisteren wel naar elkaar maar horen niet hetzelfde. Het Hong Kong Chinese Orchestra lijkt op een symfonieorkest, maar wat hoor je eigenlijk? Een schetterend Turks Janitsarenkorps geeft de opmaat voor een westerse interpretatie van muziek uit het Midden-Oosten. Is Mozarts Turkse mars eigenlijk wel Turks? In de foyers veroorzaken luister- en video-installaties de nodige misverstanden, een Turkse popband besluit de avond. Deze confrontatie met ervaring en verwachting stemt iedere luisteraar tot nadenken over de plaats van culturen ten opzichte van elkaar, over de vraag of muziek nu wel of niet een universele taal is. Meer...

Leo Samama

31/10/1998

Houdt de dief!

Altijd en overal hebben componisten naar elkaar geluisterd, zich tegen elkaar afgezet en leentjebuur gespeeld. Hoe greep Bruno Maderna terug op Josquin Desprez? Wat voegde Robert Schumann toe aan Johann Sebastian Bach? Hoe keek Alexander Glazoenov aan tegen Frédéric Chopin? En waarnaar zocht Mauricio Kagel in de muziekgeschiedenis? In het Concertgebouw klinken originelen en bewerkingen om een antwoord op deze vragen te vinden. Sprekers gaan in op de artistieke en juridische aspecten van hergebruik, op de laakbaarheid van het vrijelijk putten uit het collectief geheugen. En in de tentoonstelling Play it again - Variations on Man Ray's Le violon d'lngres exposeren vijftien fotografen hun variaties op Man Ray's variant. Meer...

Johan Dorrestein

31/10/1998

Het Bal - Synthesizers op een societybal

Het Bal is een mix van concert, societybal en danceparty. Voor één nacht is het Concertgebouw de meest trendy danceclub van Europa. Samen met nationale top-dj's, -vj's en -producers presenteert het Nederlands Blazers Ensemble een evenement waarin klassiek, avant garde en dance genadeloos botsen en spannende affaires aangaan. Mode is op deze avond een inspiratie, gasten die zich aandienen als Andy Warhol of Napoleon, als Assepoester of bankdirecteur, worden voor één nacht verheven in de nieuwe adelstand van de eenentwintigste eeuw.

Meer...

Peter Sellars

15/10/1996

Een tijdreis naar de toekomst

‘That’s brilliant. That’s brilliant!’ In de grote repetitiestudio van de Nationale Opera aan het Amsterdamse Waterlooplein bestudeert Erasmusprijswinnaar Peter Sellars (41) een videoband van The rake’s progress. Het zijn opnamen van zijn eigen versie van de Stravinsky-opera, die in 1996 in Parijs te zien was. Met ijdeltuiterij heeft zijn opwinding niets van doen. Het is de ontdekking van een tot dan toe onopgemerkt magisch moment die hem doet opveren. Meer...
  • 1