Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Bram Stadhouders & Nederlands Kamerkoor

01/12/2013

De improvisator componeert

Bram StadhoudersMet zijn kloeke, bijna van A tot Z in noten uitgeschreven compositie Henosis voor jazzensemble en kamerkoor verraste Bram Stadhouders tijdens het openingsconcert van North Sea Jazz in 2012 vriend en vijand. Het werk is nu uit op cd en is komend seizoen op diverse podia te horen. Toen begin augustus de cd met zijn stoere en veelgeprezen compositie Henosisbij Challenge Records klaar lag voor distributie, zette componist Bram Stadhouders een filmpje op YouTube waarin hij breekbare muziek van Johann Sebastian Bach speelt. Op piano.

Meer...

Ik componeer ieder stuk drie keer

15/12/2012

Klas Torstensson

Klas TorstenssonAls Klas Torstensson (Nässjö, 1951) al niet de uitvinder van een ware slow cooking-variant van componeren mag heten, dan is hij toch zeker een vooraanstaand vertegenwoordiger daarvan. Nadat hij zo snel als hij kon afstudeerde als klarinettist aan Ingesund’s Musikhögskolan (“Om er vanaf te zijn”, legt hij uit, om hoofd en handen vrij te hebben voor componeren). Daarnaast studeerde hij twee jaar muziekwetenschap aan de Universiteit van Göteborg. In september 1973 meldde hij zich bij het Instituut voor Sonologie te Utrecht, vanwege de elektronica en de computers daar. En vanwege de opgewekt vrijpostige Nederlandse manier van omgaan met de klassieke muziektraditie.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

08/11/2012

Structuralisme revisited

Terugstelen van de tijdDoor het schrijven van twee opera’s, en doordat het Noorse ensemble Ultima vorig jaar tijdens November Music een ‘ongelooflijk goeie uitvoering gaf’ van zijn nonet Ennea’s Domein uit 1996, luistert Robin de Raaff nu weer vaker naar zijn werk uit de jaren negentig. ‘In Ennea’s Domein speelde ik met de helderheid en transparantie van middeleeuwse muziek, daar had ik natuurlijk een systeem voor bedacht. Dat was toch wel to the point zeg, het is een echt goed stuk. Misschien moet ik toch weer eens terug naar die systematiek, eens kijken of ik die weer nieuw leven in kan blazen.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

07/11/2012

6 Schoonheid

Terugstelen van de tijd‘Such beauty, such depth, such truth’, emotioneel geraakt prijst M. in Raaff de stem van Dorothea, en daarmee impliciet de muziek die hij zelf schreef. Niet iedere kunstenaar of componist streeft schoonheid na, en wie het al te nadrukkelijk doet, moet waken voor behaagzucht en simplisme; koning Kitsch ligt op de loer. Mozart was een genie maar geen revolutionair, daarom vonden de meesten van zijn welopgevoede tijdgenoten zijn muziek mooi. Maar misschien even geniale componisten die in de twintigste eeuw wel radicaal te werk gingen, konden op afkeur en onbegrip rekenen.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

06/11/2012

5 Opera

Terugstelen van de tijdDe zoektocht van een oom en tante naar de voorouders van de familie, waarbij zij op ene Anton Raaff stuitte, de tenor die in de première van Mozarts opera Idomeneo de hoofdrol zong, was de aanleiding voor Robin de Raaffs eerste opera uit 2004. Een familieband tussen Anton en Robin is nooit overtuigend vastgesteld, maar het idee voor een opera over een opera was prikkelend genoeg. De Raaff ging op onderzoek uit, Janine Brogt schreef het libretto en Pierre Audi voerde de regie.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

05/11/2012

4 Structuur en intuïtie

Terugstelen van de tijdVan niet te onderschatten belang is, benadrukt De Raaff, dat hij tussen 1987 en 1992 twee computeropleidingen volgde en ging programmeren, voordat hij naar het conservatorium ging, ‘componeren en programmeren heeft voor mij van alles met elkaar te maken.’ Zo bedacht hij zijn eigen twaalftoonssysteem waarin niet alleen alle chromatische tonen, maar ook alle mogelijke intervallen binnen een octaaf precies eenmaal voorkomen. Zijn fluitsolo Contradictie I uit 1994 bouwde hij op uit zich herhalende reeksen van intervallen die zich niet na een octaaf, maar na een kleine sext herhaalden. ‘Een C bijvoorbeeld in het middenregister’, legt hij uit, ‘staat daardoor in een heel andere context en heeft een heel andere functie dan een C in een ander register.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

04/11/2012

3 Onmisbare leermeesters

Terugstelen van de tijdIn 1991, 22 jaar oud, schreef Robin de Raaff zich in als compositiestudent bij het Sweelinck Conservatorium, dat tegenwoordig Conservatorium van Amsterdam heet. Hij studeerde er eerst bij componist-dirigent-basklarinettist Geert van Keulen en later bij componist-jazzmuzikant-sopraansaxofonist Theo Loevendie. ‘Geert confronteerde mij heel erg met waarom nu juist die ene noot de andere moet opvolgen. De innerlijke noodzaak. Daardoor groeide bij mij het idee dat lokale momenten door het hele stuk heen op de een of andere manier aan elkaar gerelateerd moeten zijn.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

03/11/2012

2 Illustere voorgangers

Terugstelen van de tijd‘Inmiddels heeft zich weer een nieuw constructivisme aangekondigd’, schreef De Leeuw in zijn boek Muziek van de Twintigste Eeuw, ‘met het werk van de Griekse componist Iannis Xenakis. [...] Zijn concepties doen het klassieke Griekenland herleven; het zoeken naar de waarheid en de schoonheid zijn slechts twee verschillende aspecten van dezelfde menselijke aspiratie. De grenzen tussen kunst en wetenschap vervagen. [...] Mathematiek, filosofie, informatieleer, cybernetica, computertechnieken: Xenakis eist veel van zichzelf en van anderen. Hij is een van de meest visionaire kunstenaars van onze tijd.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

02/11/2012

1 Symfonische rock op een fretloze bas

Terugstelen van de tijdDe naam Jaco Pastorius (1951-1987) valt herhaaldelijk. Deze Amerikaanse rockmuzikant, alias de Paganini van de fretloze bas, was De Raaffs grote held sinds het begin van de jaren tachtig. Pastorius, bekend van Weather Report, Joni Mitchell en postuum geëerd door Miles Davis, betekende voor De Raaff een ‘resolute afslag’. ‘Met mijn vader luisterde ik naar de Matthäus Passion, dat is misschien wel het belangrijkste werk dat er is. Het gold in onze familie als supermeesterwerk, maar ik kan er nog altijd niet de vinger op leggen waarom er ik toen, als jonge jongen, al zo door werd ontroerd.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

01/11/2012

Gevoel voor getal, passie voor structuur

Terugstelen van de tijdMuziek ís getal - om dat vast te stellen hoef je geen computerprogrammeur te zijn. De Duitse filosoof, wiskundige en muziekliefhebber Gottfried Wilhelm von Leibniz, 39 jaar ouder dan Bach, wist het al: ‘Muziek is de verborgen rekenoefening van een brein dat zich er niet van bewust is dat het aan het rekenen is.’ Menig architect, kunstenaar en componist bewondert het getal, al was het maar in de vorm van de magische verhouding van de gulden snede - Le Corbusier, Mondriaan en, volgens sommigen, Bartók richtten zich ernaar. Twaalftoonsmuziek en serialisme, de wiskundige aanpak van Xenakis en de tijdstructuren van Stockhausen – het getal won in de vorige eeuw bij menig componist aan invloed. Het schiep niet alleen orde, het genereerde vooral ideeën.

Meer...

Seung-Ah Oh - Korea, Schönberg en de oosterse filosofie die trekt

09/12/2011

Een retourtje Wenen

Seung-Ah Oh

“Muziek was een belangrijk onderdeel van onze familiecultuur”, zegt de in 1969 geboren Seung-Ah Oh, maar in katholiek huize Oh klonk geen oude Koreaanse kamermuziek, geen volksmuziek uit de dorpen of van het platteland. Vader werkte in de jaren zeventig een tijd lang in Saoedi-Arabië, hij kwam terug met een fantastische geluidsinstallatie inclusief taperecorder en een flinke verzameling banden met operamuziek. “Hij draaide Pavarotti, alle grote zangers”, herinnert Oh zich, “heel vaak en heel hard. Toen ik in de jaren zeventig en tachtig opgroeide, vond niemand Koreaanse muziek belangrijk. Op de lagere en middelbare school kregen we wel muziekles, maar daar ging het vrijwel alleen over westerse muziek, vooral klassiek vanaf Beethoven en de romantiek. We kregen theorieles, we zongen liederen van Schubert en Schumann.” Meer...

Seung-Ah Oh - Ontwikkelingen, vondsten en vooruitzichten

09/12/2011

Stuk voor stuk

Seung-Ah Oh

“In mijn eerste jaar in Nederland schreef ik tien stukken in plaats van twee of hooguit drie per jaar, zoals voor die tijd”, zegt Oh. Niet allemaal kregen ze een plaats in de werkenlijst op haar website, die in totaal ongeveer veertig composities telt. De interessantste (volgens Oh zelf, maar ook omdat ze haar aanpak en ontwikkeling mooi illustreren) voorziet zij voor deze gelegenheid van een verhelderende toelichting.

So-Ri I en II – 2001 – gitaar, fluit; viool, cello en piano – 10’; 10’
“So-ri betekent geluid of lawaai. Het gaat in dit stuk niet zozeer om toonhoogtes, maar over hoe je geluiden op elkaar stapelt, hoe je klankblokken bouwt door het combineren van samenklank, herhaling en instrumentatie. Meer...

Renske Vrolijk

30/11/2011

Geraffineerd gruizige schoonheid

Renske Vrolijk

Whirly Girls van Renske Vrolijk en ELECTRA, met ook muziek van Lucas Wiegerink, Vanessa Lann en Michiel Mensingh, is te zien en te horen op 18 december om 20:30 in de Doelen, Rotterdam, en op 22 december om 20:30 in Huis aan de Werf, Utrecht. 

In haar muziek wekt Renske Vrolijk stemmen en geluiden uit vervlogen tijden tot leven. In geraffineerd gelaagde constructies combineert zij heldere muzikale lijnen met ruizige, knisperende samples. In Whirly Girls, haar nieuwe project met ensemble ELECTRA, eert zij de luchtvaartpioniersters Hanna Reitsch en Amelia Earhart. Wat drijft deze componiste die ook webredacteur is, en hoe gaat zij te werk?

Meer...

Marilyn Monroe

24/01/2010

Robin de Raaff

Componist Robin de Raaff bouwt concentratie op, er moet een stuk komen voor het Raschèr Saxophone Quartet voor de Matinee in het Concertgebouw. ‘Als een pitbullterriër de tanden erin’, zegt hij opgetogen bij een spa-tje blauw in het Amsterdamse café De Jaren. Afgelopen augustus ontving de De Raaff (1968) Buma’s Toonzettersprijs voor zijn Vioolconcert, volgens de internationale vakjury de beste Nederlandse compositie van 2008. Een groot stuk voor een grote bezetting, nog maar weinig Nederlanders wagen zich eraan. De Raaff wel, ’daar wordt ik vrijwel uitsluitend voor gevraagd’. Meer...

Hariprasad Chaurasia, meesterfluitist uit India

23/10/2008

De taal van God

In de huiskamer van een bescheiden portiekwoning in het Rotterdamse Kralingen, bovenste verdieping, zit in een gemakkelijke fauteuil de beroemdste fluitist van India, Hariprasad Chaurasia. De maestro heeft een paar straten verderop zelf een pied à terre, daar woont hij in de maanden dat hij les geeft aan het Rotterdams Conservatorium. De rest van het jaar woont hij in India, of hij reist de wereld rond voor concerten. Dit is het huis van de Indiase vrouw die voor hem zorgt als hij in Nederland is. Het ruikt er naar bloemen en zij schenkt zwarte thee. Meer...

Jan Garbarek, Oumou Sangaré en Trilok Gurtu

22/10/2008

Gewaagd experiment op Nederlands verzoek

Met een Noors-Malinees-Indiase sax-zang-percussieontmoeting à l’improviste komt het wel goed als Jan Garbarek, Oumou Sangaré en Trilok Gurtu de gangmakers zijn. Op verzoek van Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven nodigde Gurtu de anderen uit. De Indiase percussionist draait al decennialang mee aan de top en is van alle markten thuis; de zang van Sangaré is stevig verankerd in Mali. Maar wat is het wereldmuziekgehalte van een introverte Noorse rietblazer?

Meer...

Hariprasad Chaurasia

22/10/2008

Muziekles op niveau

Iedereen kan Indiase muziek leren waarderen, leren spelen zelfs, daarvan is Hariprasad Chaurasia overtuigd. De Indiase fluitist is beroemd van Japan tot in de VS, bespeelde het Bolshoi Theater en Paleis Noordeinde voor de verjaardag van onze koningin. Hij pionierde met jazzgitarist John McLaughlin en saxofonist Jan Garbarek. In Nederland is Chaurasia conservatoriumdocent.

Meer...

Burman's geniale filmmuziek live op podium

22/10/2008

Bombay Connection Sitar Band

Indiase filmmuziek is het lievelingsgenre van Hindoestaanse Nederlanders. De bijbehorende dansstijl met zijn kittige handbewegingen en lonkende ogen, en de heerlijk exotische sfeer trekken ook witte meisjes naar Bollywood-dansklasjes. Maar Edo Bouman viel vooral voor de geniale gekte die klinkt tussen de liefdesliedjes door. Met bassist en componist Gerry Arling brengt hij die met hun Bombay Connection Sitar Band live op het podium, in zowel originele als afgeleide varianten. Meer...

Vernieuwende jazzfestivals

15/01/2008

Balanceren tussen groove en experiment

Spelen op het podium van een gerenommeerd buitenlands festival is goed voor de internationale carrière van iedere musicus, dat geldt ook in de wereld van de eigentijdse jazz. Maar hoe kom je daar te staan? De promotors van de Dutch Jazz Connection bieden de helpende hand, zij brengen Nederlandse jazz- en improviserende musici onder de aandacht van de artistiek directeuren en programmeurs van vooruitstrevende festivals overal in de wereld. De meeste jazzfestivals in Europa zijn aangesloten bij het Europe Jazz Network (EJN). De vertegenwoordigers ontmoeten elkaar tijdens officiële vergaderingen, maar minstens zo vaak in informele sfeer, bijvoorbeeld tijdens festivals; regelmatig zijn daarbij ook collega's uit andere werelddelen present. Meer...

Frank J. Oteri - New York, mei 2007

15/01/2008

Een pluralistische kijk op muziek

"Er is zeker een tweerichtingsverkeer tussen oud Amsterdam en Nieuw Amsterdam", zegt componist, muziekjournalist en radiomaker Frank J. Oteri. Hij is oprichter en hoofdredacteur van New Music Box, een internettijdschrift over hedendaagse Amerikaanse muziek, uitgegeven door het American Music Centre. Oteri bezoekt festivals, beurzen en symposia in de Verenigde Staten en daarbuiten, vaak als vertegenwoordiger van Amerikaanse orkesten en ensembles. De dag na dit gesprek zal hij op het podium van het Whitney Museum at Altria een interview doen met Jacob ter Veldhuis. Ter Veldhuis is niet de enige Nederlandse componist in wie hij geïnteresseerd is, Oteri kon wat Nederlandse muziek betreft wel eens de best geïnformeerde Amerikaan zijn. "Zonder de mensen van Donemus zou ik er waarschijnlijk niet zoveel van weten", zegt hij. "Donemus biedt een fantastische combinatie van cd's, bladmuziek en expertise." Meer...