Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Exotische klanken bij Nederlandse ensembles

02/12/1998

Wonderlijke akkoordoefeningen

De belangstelling van gerenommeerde ensembles voor exotische muzieksoorten begint epidemische vormen aan te nemen. Het Kronos Kwartet mengt oude muziek met jiddische klezmer. Het Nieuw Ensemble heeft nog maar net een internationaal tokkelfestival achter de rug. En nu heeft Slagwerkgroep Den Haag alweer een programma onder de confronterende titel Oost-West op stapel staan. Meer...

Vieja Trova Santiaguera

16/04/1998

De diepe pijn van heengaan

‘In de trova gaat niemand met pensioen’, is een gevleugeld woord onder Cubaanse muzikanten op leeftijd, ‘de troubadour die ophoudt met zingen wordt triest en gaat snel dood.’ Het omgekeerde lijkt ook waar. De vijf heren van Santiaguera bleven vrolijk zingen, twee van de musici werden er al 85 mee, het jongste groepslid is nu 62 jaren oud. Merkwaardig genoeg zijn het uitgerekend deze energieke bejaarden die in Europa de jeugd weer op de been krijgen voor muziek uit Cuba. Meer...

Nieuwe muziek uit Japan

12/12/1997

Aandachtig luisterende Europeanen

`Hoe oosterse en westerse invloeden zich in mijn muziek vermengen is voor mij van geen enkel belang’, schrijft Toshio Hosokawa, de belangrijkste levende moderne componist in Japan. Hij is bovendien de gangmaker van het ambitieuze Akiyoshidai muziekfestival en -concours, sinds 1989 klinkt daar jaarlijks de `nieuwste muziek van de wereld’. Joel Bons van het Nieuw Ensemble bezocht het festival vorig jaar, raakte er danig onder de indruk, en nodigde Hosokawa en vier jonge componisten uit een stuk te schrijven voor zijn ensemble. Meer...

Habib Koité, zanger-gitarist uit Mali

14/02/1997

Het mooiste meisje en de Toearegs

Zestig kilometer oostelijk van de havenstad Dakar staan de grootste spoorwegdepots van de dertienhonderd kilometer lange rails die Senegal met het achterland verbinden. Toen Habib Koité in 1958 werd geboren werkte zijn vader er als spoorwegbeambte. In zijn vrije tijd wilde pa wel eens een gitaar ter hand nemen, maar het was Habib's moeder die de muzikale traditie van de griot-familie in stand hield. In Kayes, halverwege de spoorlijn net over de grens met Mali, was zij een graag geziene gaste bij feesten ceremonieën. Toch begon popzanger Habib Koité zijn muzikale carrière in eerste instantie als gitarist. Meer...

Ed Spanjaard - componisten uit China

05/12/1996

Chinese lente

Deze winter begint het Nieuw Ensemble aan de Chinese lente, een serie van drie première-programma's rond Chinese componisten. Eind december gaat daaraan een combinatie van oude Russen en nieuwe Azerbeidzjanen vooraf. Dat heeft niets te maken met obscuur exotisme, maar alles met een passie voor kwaliteitsmuziek. Daarover laat de dirigent van het ensemble geen twijfel bestaan. Meer...

Wayan Sadra, componist

10/04/1996

Je kunt zingen, je kunt schreeuwen

'Voordat ik gamelaninstrumenten gebruik voor mijn moderne composities vraag ik altijd eerst aan de eigenaar of het mag', benadrukt componist I Wayan Sadra, 'want ik heb veel respect voor de traditie'. De Indonesische gamelan is zijn vertrekpunt, maar als het even kan schept deze eigenzinnige toonkunstenaar een nieuwe klankwereld waarin hij de ongeschreven wetten van eerbied voor het strenge brons met voeten treedt. Niet om te shockeren, maar om de oneindige klankmogelijkheden ervan bloot te leggen. 'Goh, een Javaanse gamelan kan dus ook klinken als een laag overvliegende straaljager', riepen de fietstaxi-rijders in een Javaans dorp bewonderend toen Sadra de gongs aan touwen over de vloer liet slepen. Komposisi baru, de nieuwe gamelanmuziek is niet zo elitair als zij lijkt. Meer...

Nederlandse muziek voor mbira

18/03/1996

Zimbabwe aan de Amstel

Willens en wetens en dan ook nog eens in opdracht twee tot in de nerven verschillende muzieksoorten samenbrengen tot een samenhangend en spannend geheel, dat is een hachelijke onderneming. Toch zetten Maarten Altena, Ron Ford en Peter van Bergen zich dapper aan het waagstuk. Op verzoek van de IJsbreker kneedden en vervormden zij de traditionele mbira-muziek uit Zimbawe naar eigen inzicht om er nieuwe Nederlands stukken van te bakken. De resultaten varieerden van ongezouten via prettig zoet tot flink gepeperd. Meer...

Gouden Notekraker voor Raïland

14/03/1996

Iedereen weet wat raï is

`Natuurlijk zijn we hartstikke blij’, roept zanger Saïd Mreqqi van de band Raïland opgewekt. De Nederlandse Toonkunstenaarsbond kende deze Marokkaanse raïband van Nederlandse bodem de Gouden Notekraker toe, een muziekprijs voor `collega’s die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de amusementskunst in Nederland’, zo luidt het persbericht. Nou, dat geldt zeker voor zijn band, vindt Mreqqi: `We brengen een breed repertoire, we vormen een hecht team, wij spelen gewoon perfect’. Zo integreren ze raï en Nederlande muziek en daarom krijgen zij op 2 april de prijs uitgereikt. Meer...

Adnan Dalkiran en Veronica Divendal: Stichting Kulsan

11/12/1995

Makelaars in Turkse muziek

`Hier hebben we het programma voor 1997, pràchtige muziek, allemaal ècht au-then-tiek Turks', glimt Adnan Dalkiran. Zolang hij en collega Veronica Divendal vertellen over de beslommeringen van het concerten organiseren, over subsidieaanvragen, over hun verzamelreizen tonen zij zich enthousiast, gedreven en vastberaden. Kritisch ook, want al boeken ze mooie successen, ze hebben het gevoel dat het altijd beter kan. Maar zodra de muziek zelf of de musici ter sprake komen tonen zij een ware hartstocht, een onvoorwaardelijke passie. `Oh, er is zùlke mooie muziek bij. Toch, Adnan?' Meer...

Oumou Sangaré, zangeres uit Mali

01/11/1995

Sangaré de Nachtegaal

'Denk je eens in, er zijn bij ons mannen met vier vrouwen', zegt zangeres Oumou Sangaré uit Mali verontwaardigd. 'Ze gebruiken allemaal dezelfde kamer, wonen en werken op dezelfde binnenplaats. Altijd is er heibel, iedereen is jaloers op elkaar.' Intussen deelt ze zelf met haar mannen een lokaal in een oud Utrechts schoolgebouw, maar zij zijn gewoon haar muzikanten, dit is leuker dan een hotel en bovendien maar tijdelijk. Meer...

Vijfentwintig jaar Rasa

31/08/1995

Op het snijvlak van kunst en welzijn

Een groep met witte verf bespikkelde, halfnaakte Ekonda's uit Zaïre begeeft zich blootsvoets naar het hotel in Utrecht. De toevallige passanten staan paf en Rasa-directeur Tineke de Jonge lacht in haar vuistje. Het kostte haar en haar medewerkers een jaar of tien om Rasa om te vormen van politiek scholierencentrum tot intercultureel podium. De dansende Afrikanen die, na de rituele bobongo-ceremonie binnen, op de Oude Gracht een voorstelling improviseren voor verbaasde voorbijgangers bewijzen het: het is gelukt. Reden voor een bijzonder feestelijke maand oktober, als Rasa precies vijfentwintig jaar bestaat. Meer...

Ihsan Özgen en Nederlandse improvisatoren

25/01/1995

Luisteren, luisteren en nog eens luisteren

`Wij zijn in Turkije gewend aan westerse muziek', vertelt de Turkse musicus Ihsan Özgen. Hij speelt deze week in Nederland een serie concerten met saxofonist Theo Loevendie, pianist Guus Janssen en drummer Martin van Duynhoven. Gewend of niet, de combinatie van drie vrijgevochten Nederlanders en deze Turkse musicus is opmerkelijk. Nèt verschenen er drie cd's waarop Özgen deftige Turkse klassieke muziek speelt. Rustige, intieme, strenge composities en subtiele improvisaties. `In de Turkse muziek is geen geweld, geen agressie', legt Özgen uit. `Misschien heeft de Turkse muziek eens een flinke zet nodig, wat meer power. Daar ben ik echt naar op zoek, wat meer leven in de brouwerij, dat zou leuk zijn.' Meer...
  • 1