Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Wat is een raga?

23/10/2008

Een gewillig oor

Een melodie, ook in India, is opgebouwd uit klanken van verschillende toonhoogten. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar welke reeksen, welke series tonen uit de oneindige hoeveelheid mogelijkheden zijn geschikt om er melodieën mee te bouwen? Zijn dat volgens iedereen altijd en overal dezelfde? En heeft het gebruik van verschillende toonreeksen gevolgen voor de zeggingkracht, de gevoelswaarde of de betekenis van een melodie? In ontwikkelde muziekculturen formuleerden wetenschappers en musici daar ingenieuze, zowel eeuwenoude als moderne theorieën over. Om te beginnen over de keuze en ordening van tonen in toonladders. Meer...

Hariprasad Chaurasia, meesterfluitist uit India

23/10/2008

De taal van God

In de huiskamer van een bescheiden portiekwoning in het Rotterdamse Kralingen, bovenste verdieping, zit in een gemakkelijke fauteuil de beroemdste fluitist van India, Hariprasad Chaurasia. De maestro heeft een paar straten verderop zelf een pied à terre, daar woont hij in de maanden dat hij les geeft aan het Rotterdams Conservatorium. De rest van het jaar woont hij in India, of hij reist de wereld rond voor concerten. Dit is het huis van de Indiase vrouw die voor hem zorgt als hij in Nederland is. Het ruikt er naar bloemen en zij schenkt zwarte thee. Meer...

Yo-Yo Ma: Silk Road Project

26/11/2001

Een leven lang nieuwsgierig

‘Opwindend, uitdagend, fantastisch’, bejubelt cello-virtuoos Yo-Yo Ma zijn Silk Road Project. Enige scepsis is op zijn plaats als een koopman zijn eigen waar aanprijst, maar Ma’s enthousiasme blijkt al snel even ontwapenend als oprecht. Tijdens een etentje bij Concertgebouwdirecteur Martijn Sanders thuis praat hij graag over zijn passie voor niet-westerse muziek. Over het wonderbaarlijke Chinese mondorgel, over het bespelen van de Mongoolse vedel met de paardenkop. Over ademloos luisteren en rillingen langs de rug bij Bach, Dvorák of Alim Kasimov, het magische moment dat bij de Arabieren een naam heeft, tarab. En vooral over de weelde aan kunde, schoonheid en muzikaal vernuft waarmee Yo-Yo Ma zich omringd weet. ‘Het is zo’n uitdaging met deze mensen samen te spelen. We voelen ons als in de zevende hemel’. Meer...
  • 1