Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Rinnzekete bee bee bee

15/11/2010

November Music - Yang Yi-Ping

UrsonateFestivalcomponist Piet-Jan van Rossum bleek de verbindende schakel tussen November Music en het Eindhovense festival Tromp Percussion (13 t/m 21 november). Voor het Tromp slagwerkconcours schreef Van Rossum het verplichte werk All Facing Upwards dat alle kandidaten daar aanstaande woensdag zullen spelen. De Taiwanese slagwerkster Yi-Ping Yang, in 2006 zelf winnares van het Tromp concours, zette zich zondag in de Verkadefabriek achter snarentrommel en Glockenspiel om het stuk alvast wereldkundig te maken. Er klonk een breekbaar klankenspel waarin Yang de geheimen van (vooral) de snaredrum aftastte met (onder meer) Chinese eetstokjes. De extroverte, bizarre Ursonate uit 1931 van Kurt Schwitters voor stem vormde daarmee een weldadig contrast. Het had dadaïst Schwitters ongetwijfeld deugd gedaan zijn werk uitgevoerd te zien en horen worden door een Taiwanese in zwart tuniek met gouden banden en knopen, in charmant Chinese tongval. Rinnzekete . . . . . . bee . . . . bee . . . bee . . . .

November Music - Rhodri Davies, John Tilbury, Michael Duch, Christian Wolff

15/11/2010

Imposant en ingenieus klankenspel

Rhodri DaviesDe harp is een volwassen, veelzijdig en avontuurlijk instrument, dat bewijst de Britse harpist Rhodri Davies. Hij bespeelt akoestische en elektrische harpen, hij bouwt wind- water- en vuurharpinstallaties, en maakt daarbij graag gebruik van live-electronics. Maar niet in de Toonzaal om kwart voor drie. Het gezelschap opende met een vrije improvisatie, geconcentreerd en ingetogen, waarvoor Cristian Wolff naast John Tilbury aanschoof achter de piano. De Amerikaan Wolff, collega en vriend van Cage, Feldman en Tudor, schreef voor Davies het solostuk For Harp Player, een aaneenschakeling van twaalf kort uitgewerkte ideeën: een stukje contrapunt, een reeks stevige akkoorden, een volksmelodieframent, een spelletje hoog-laag met meefluitende harpist. Verstilling en concentratie voerden opnieuw de boventoon, net als in het derde stuk, Give Me a Break van fluxus-componist Ben Patterson voor harp, piano en contrabas. Een imposant en ingenieus klankenspel, dat zeker. Maar met een verfrissend of verzengend stuk voor water- of vuurharp had Davies de liefde voor zijn instrument nog wat indringender kunnen uiten.

November Music - Indian Core

15/11/2010

Modale improvisaties op zijn Indiaas

Indian CorePluspuntje: geen beeldscherm of beamer te bekennen bij het concert van de Indiaas-Noorse combinatie Indian Core. Riante beeldprojecties willen nog wel eens, bedoeld of onbedoeld, veel aandacht opeisen in multimediale podiumproducties - in deze aflevering van November Music soms iets te veel. (Maar weer zeker niet bij Louis Andriessen, wiens opera Anaïs Nin hier gelijktijdig ging met Indian Core. Ik hoorde en zag hem al in Amsterdam. Had ik er maar voor gekozen daar nog eens bij te zijn, want Andriessens rake noten overtreffen het bijbehorende beeld ruimschoots.)  Minpuntje: De vier brave jazzmusici, twee Indiëres (op tabla en sitar) en zangeres van Indian Core brachten unisono melodieën en modale improvisaties op zijn Indiaas. Dat deden en doen bijvoorbeeld John Coltrane, Zakir Hussein en een hele schare wester- en oosterlingen al decennia lang veel inventiever.

November Music - Ensemble Klang

15/11/2010

Uitkomst ongewis

Ensemble KlangFestivalcomponist Peter Adriaansz deed met Waves 5-7 de naam van ensemble Klang het meeste eer aan: drie maal pure klank. De componist spreekt zelf van een onderzoek naar harmonisch materiaal. Hij liet piano, saxen, trombone, gitaar en percussie tonen stapelen tot vijf- of zestonige akkoorden die geruime tijd bleven staan. Door kleine verstemmingen ontstonden er zwevingen, een rijk palet aan boventonen ontvouwde zich. Dit onderzoek duurde lang, maar de vraagstelling was niet helder en de uitkomst bleef ongewis. Eraan vooraf ging een nogal fragmentarische reeks emotionele toonschilderingen van Frank Nuyts (België) bij zwart-wit striptekeningen, en een goed gelukt repetitief werk van Matt Wright (Engeland), ritmisch gestuurd door een projectie van asynchroon draaiende platenspelers. Al met al had het strak musicerende, veelbelovende Ensemble Klang eigenlijk best voor wat meer vuurwerk mogen zorgen.

November Music - Starvinsky Orkestar & Matthew Herbert

12/11/2010

Fluisterklikjes van colablikjes

Starvinsky OrkestarMartin Fondse zit gewoonlijk al niet om ideeën verlegen, zijn composities voor Starvinsky Orkestar (strijkkwartet, bas, klarinetten, saxofoons, drums) borrelen altijd van vernuft en levenslust. Toch wist de Britse elekronicawizzard Matthew Herbert daar met ter plekke gemaakte samples, vervormingen en effecten toch nog een ruime schep bovenop te doen. Fluisterklikjes van colablikjes liet hij, met volle ondersteuning van het orkest, uitgroeien tot krankzinnig hysterische feestmuziek, waarbij hij van pret extra vrolijk stemmende, wat spastisch aandoende bewegingen maakte. Eric Vloeimans deed ditmaal ook mee, en een zangeres. Zelfs de eerder zo lyrische trompettist liet zich nu verleiden tot ongeremd getetter.

November Music - Eric Vloeimans & Wayne Horvitz

12/11/2010

Deconstructie van een tango

Eric VloeimansGestoken in zilveren laarsjes, een lentegroene ruitenbroek en donkergroenglanzend hemd, ontfutselde trompettist Eric Vloeimans louter fluwelen tonen aan zijn blinkend koper. Pianist Wayne Horvitz uit de VS, gekleed in stemmig bruin inclusief hoed, stak daar op het oog wat sombertjes bij af. Maar luister: met groot gemak voelden hij en Vloeimans elkaar feilloos aan. En dat na slechts een dagje oefenen in een ijskoud lokaal van de plaatselijke muziekschool, omdat Boschenaar Vloeimans daar vroeger zijn eerste lesjes kreeg. Vakwerk leverden ze, op basis van een handvol genoteerde themaatjes en akkoorden, de deconstructie van een tango hier, van een walsje daar. Het was muziek om te behagen, nergens een rafelrandje; wel heel veel trage, vloeiende lijnen. Knap en zorgvuldig gedaan, maar toch ook een beetje saai.

November Music - The Electronic Hammer

12/11/2010

Afwasborstel en computer

Electronic HammerVan kartonnen doos, via afwasborstel, snarentrommel en bellen tot computer - Electronic Hammer maakt er verrassende combinaties mee. Met heel grote, van moderne elektronica voorziene houten ratels (vroeger het signaalinstrument van vuilnisophalers) gingen de drie slagwerkers subtiel te werk. Ze genereerden er diepe klanken of sisselende boventonen mee, knallend of fluisterend, mooi gecombineerd met live percussie door Diego Espinoza. In een samenballing van 24 uur observaties op straat tot 24 minuten tekst, beeld en muziek, het werk van Yannis Kyriakides, typte Henry Vega korte zinnetjes over nummerborden, bierdrinken, of losse gedachten (‘replace the people with cows’) op een groot scherm. Juan Parra schetste er friemelige tekeningetjes bij en Espinoza speelde vriendelijk tinkelende muziek voor vibrafoon, Glockenspiel en gongs. Daarna weer flink uitpakken, virtuoos en vlekkeloos, onder soms wel erg opdringerig springerige beeldprojecties.

Music & Words

27/05/2010

Ghalia Benali sings Om Kalthoum

Oum KalsoumDe Egyptische diva Oum (ook wel Um of Om) Kalsoum (Kalthoum, Kolthom) overleed in 1975, maar haar wonderbaarlijke liedkunst begeleid door kamerbreed strijkorkest zingt eeuwig na in de oren en harten van miljoenen bewonderaars, zo gaat het verhaal. Om de zoveel tijd treedt dan ook een ambitieuze zangeres in haar voetsporen. Op 1 juni opent het Holland Festival in Amsterdam met de Egyptische operazangeres Amal Maher, A tribute to Oum Kalthoum, uit te voeren Carré en live op grote schermen te volgen in het Oosterpark. Maher laat zich begeleiden door het Nationale Arabische Muziek Ensemble van de Opera van Caïro. Amal Maher zal dicht tegen Kalsoum aankruipen, maar het kan ook anders, vindt de Belgisch-Tunesische Ghalia Benali. Meer...

Karnatic Lab Records

27/05/2010

Axyz Ensemble: Medcezir, Ebb and Flow

Middellandse ZeeEb-en-vloed doet zich aan de Turkse kusten maar nauwelijks merkbaar voor - de Zwarte Zee, de Middellandse en die van Marmara laten zich maar nauwelijks door het trekken van de maan in beweging brengen. Toch kozen de twaalf musici van het Axyz Ensemble en zes Turkse gasten de Turkse woorden voor dit natuurverschijnsel, med-cezir, als titel voor een dubbel-cd op basis van muziek uit Anatolië.

Meer...

Baraná in Pakhuis Wilhelmina

27/05/2010

Jazzrock van allure

Kamperman & ÜvezZangeres Ceylan Ertem brengt in Baraná het mooiste boven. In Pakhuis Wilhelmina: vlekkenloze zang met stemcapriolen, eigenwijs, de muziek swingend, wringend of verleidelijk funky; Zappaiaans bij vlagen zelfs. Met dank aan popgitarist Jeff Sopacua en cellist Ernst Reijseger. Steven Kamperman pendelde op rieten tussen virtuoze impro en Turkse melodie, Behsat Üvez sprak overtuigend met zijn baglama (maar iets te veel met zijn stem). Percussionist Afra Mussawissade en iedereen met een mooi gedoseerde verzameling samples deden de rest: hier stond ineens een Turks-Nederlandse jazzrockband van allure.

Half Note

01/09/2009

Omar Sosa: Across the Divide

Op Omar Sosa’s nieuwe cd buitelen de stijlen en ingrediënten over elkaar. Lui swingende ballads met een jazzy piano of een amechtig zuchtende fluit, opgewonden Joe Zawinul-achtige ritmes, banjo getokkel in een country-variant die aan het Nederlandse NO blues doet denken, gesampelde en vervormde stemmen en geluiden, ritmes uit Afrobeat, rock en jazz. Meer...

Smithsonian Folkways

01/09/2009

Nicolás Caballero, Martán Portillo e.a.: Harps of Paraguya

Hoe kon het toch gebeuren dat overal in de wereld, van China tot Frankrijk, van Finland tot Nieuw-Zeeland van oudsher op snaren wordt getokkeld, maar in Zuid- en Midden-Amerika niet? Afbeeldingen en artefacten uit de tijd voor Columbus’ ontdekking van Amerika tonen aan dat er fluiten en trommels waren in overvloed, maar geen enkele luit, lier of harp. Meer...

Chiku-Taku

01/09/2009

Mohamed Ilyas & Nyota Zamermeta Orchestra of Zanzibar: Taarab

De veertien musici en vijf zangeressen van het Nyota Zameremeta Orchestra of Zanzibar kijken je vanuit het cd-hoesje opgewekt aan. Op de cd zelf gaat het al net zo vrolijk toe, aangevoerd door zanger, violist en orkestleider Mohamed Ilyas lijkt het optimisme niet te stuiten: ‘Ze heeft me omarmd’, ‘Voorspoed heeft geen naam’, en ‘Geen twijfel aan, ik hou van jou’ luiden de titels van de up-tempo stukken. Meer...

ECM, Saphrane

01/09/2009

John Balke & Amina Alaoui: Siwan & Gharnati

Zangeres Amina Alaoui, geboren in Fez maar wereldburger in hart en nieren, zingt de oude Andalusische muziek zoals de zestiende-eeuwers het zeker graag hadden gehoord: met perfectie en passie, op basis van kennis en ervaring, eerbiedig maar vrijpostig. Zo streelt zij ook het moderne muziekliefhebbersoor, met traditionele en eigen poëzie, met oude en eigentijdse begeleidingen. Meer...

Pure

01/06/2009

Kamilya Jubran: Makan

Zangeres Kamilya Jubran (46) uit Palestina begeleidt zichzelf, net als haar Syrische collega Waed Bouhassoun, op de Arabische luit. Jubrans cd Makan (Plaats) telt negen gezongen moderne gedichten van schrijvers uit Palestina, Irak, Marokko en Senegal. Zij kent de dichters persoonlijk, vier van de teksten schreven zij speciaal voor haar. Meer...

Institut du Monde Arabe

01/06/2009

Waed Bouhassoun: La Voix d'Amour

Zangeres Waed Bouhassoun (30) uit Syrië begeleidt zichzelf, net als haar Palestijnse collega Kamilya Jubran, op de Arabische luit. Bouhassoun studeerde aan het conservatorium van Damascus, waar zij tegen het einde van haar opleiding een vrouwenensemble oprichtte voor het spelen van oude Arabische kunstmuziek. Dit onder de toepasselijke naam Syrische Vrouwen Takht - takht is de standaard aanduiding voor zo’n ensemble, dat gewoonlijk wel uit mannen bestaat. Meer...

Etcetera

16/03/2009

Cobla la Principal d'Amsterdam: Live in Catalunya

‘s Zondagmiddags verzamelen zich op de brede stenen trap voor de kathedraal van Barcelona muzikanten met een contrabas, een trommeltje en een verzameling archaïsch ogende toeters. Op het plein aan hun voeten verrijzen stapels van tassen en, als het fris is, jassen. Zodra het orkest begint te spelen maken de mensen een kring, pakken elkaar bij de schouders en verheffen zich op de tenen. Meer...

Igloomondo

16/03/2009

Abid Bahri: Au Gré du Oud

Op ud, saz, baglama, sentir, udcello, cello, viool, altviool en percussie-instrumenten spelen Abid Bahri, Carolie Eugène, Aurélie Dorzée en Ahmed Khaili muziek uit India, Japan, Iran, Griekenland, Egypte, Marokko, de Sahara en zo nog een paar contreien, kundig en meestal virtuoos, van kunstmuziek via volks tot populair, ook heel erg goed geslaagd wat de stijlimitaties betreft, wat nog niet meevalt bij zo’n baaierd aan stijlen, maar omdat de muziek zo dicht bij de originelen blijft en de uitvoering zo academisch blinkend briljant, is deze potpourri ook taai en breedlopig. Meer...

LopLop Records

16/03/2009

Mark Alban Lotz: Bite!

Fluitist Mark Alban Lotz, doorkneed in wereldmuziek in menige variant, heeft de multiculturele muziekwereld onder water ontdekt. Wat je daar kunt horen is bijzonder, exotisch als het snorrebottenslingeren van een Papua, Zwitsers jodelen in een knickerbocker of Inuït-strotzingen met je beste vriendin. Meer...

Buda musique

16/03/2009

Barbara Fortuna: In Santa Pace

Krachtige stemmen uit volle borst, een beetje geknepen ook, indringend: ‘Hij bloedt, de verlosser.’ Breder uitgesponnen nu, vol en meerstemmig, de melodie komt even tot rust: ‘En je huilt niet, visserman.’ Eenstemmig nu met zijn vieren, afgebeten woorden: ‘Hebt mededogen met ons, Heer’, dan nogmaals in een langzamere beweging, met nadruk, ‘miserere nostri’.

Meer...