Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Deelnemende scholen aan het Stadsgeluiden-project

31/03/2003

Vmbo van het ROCvA

De Berkhoff, Klimopweg, Timorplein, Treublaan, Wilhelmina Druckerstraat

___

DE BERKHOFF

Stadsgeluiden
leerlingen: groep 2, 14-15 jaar
opleiding: basisberoepsgericht
vmbo-docenten: Karel Schneider, John Wester
muziekdocenten: Tjakina Oosting, Marc Winder
regie presentatie: Gerda Holzhaus
leerlingen: Amber, Alon, Arjan, Bas, Bob, Bob, Jannet, Jordy, Juray, Madeleine, Nicky, Kim, Patrick, Ramon, Roel, Ruben, Rutger
workshoponderdelen: percussie, stadsgeluiden, drama
opnamelocaties: Dam, Centraal Station, Leidseplein, Frederiksplein, Albert Cuyp-markt
thema: een dag (ochtend - middag - avond) in Amsterdam

Horeca, brood & banket
‘Koken is fun. Later wil ik het liefst kok worden. Op onze school krijg je direct koken in de praktijk. Je moet dan ook kokskleding dragen, dat hoort bij de hygiënecode. Mijn school heeft eigen bakkerijen, een eigen keuken en natuurlijk ook een restaurant’, aldus Richard. Hij wil na zijn examen naar de Hotelschool aan de Da Costastraat.
informatie van de ROCvA-website

Gebouw de Berkhoff is opvallend anders dan de vier overige Stadsgeluiden-locaties. Terwijl op de meeste vmbo-afdelingen in Amsterdam het aantal gekleurde gezichten ruimschoots in de meerderheid is, zijn de leerlingen hier vrijwel allemaal wit. Dat heeft te maken met het even beperkte als duidelijke doel van de opleiding: brood- en banketbakken. Daardoor is De Berkhoff niet, zoals de andere scholen, een buurtvoorziening, maar een opleiding met regionale aantrekkingskracht. Van heinde en ver, goeddeels van buiten Amsterdam, komen leerlingen naar De Berkhoff om er het vak te leren waarin hun ouders veelal ook al werkzaam zijn.

De Berkhoff is trots op de leerlingen die er hun diploma haalden, een wand in de centrale hal is volledig bedekt met foto’s van talloze jaargangen glunderende examinandi in kraakheldere kokskostuums. Zij hebben de aanwijzingen ter harte genomen die een verdieping hoger naast de ingang van het restaurant, in zwarte letters op een spiegeltje staan afgedrukt: persoonlijke controle, das/shawl correct, haar verzorgd, handen/nagels schoon, kleding keurig, sieraden af, schoenen gepoetst. Erboven prijkt een rijtje fotolijstjes met instructies voor het knopen van de stropdas.

Dat klinkt naar orde en netheid, en het lijkt te helpen. Er is op deze bakkersschool weinig uitval en alle leerlingen die hun diploma halen komen volgens de docenten goed terecht. Dat is meer dan waar menig vmbo-schoolteam van durft te dromen.

___ 

KLIMOPWEG

Stadsgeluiden
leerlingen: 15-18 jaar
opleiding: vmbo op maat
vmbo-docenten: Marie-Monique van Kempen, Richard Beentjes.
muziekdocenten: Peter de Boer, Heleen Karsdorp
leerlingen: Amarfio, Andy, Clayte, Danny, Denise, Fatima, Franklin, Hasan, Ismayl, Kim, Merlin, Neruda, Rafello, Racna, Remco, Sergio
workshoponderdelen: zang, percussie, stadsgeluiden
opnamelocaties: NDSM-terrein, Vliegenbos, IJ-pont
thema: stilte versus stadsrumoer

Vmbo op maat
onderwijs voor vroegtijdige schoolverlaters
‘Eindelijk heb ik mijn school gevonden. Wel iets laat, maar nu ga ik er voor. Bij vmbo op maat zorgen ze er voor dat ik toch naar het mbo kan gaan. Bij de problemen die ik heb, helpen ze me. Ik doe administratie en anderen doen voertuigen of sport’, aldus Sebastiaan.
informatie van de ROCvA-website

De Klimopweg ligt aan de rand van Amsterdam-noord, daar waar een oude arbeiderswijk grenst aan de doorgaande weg richting Tuindorp Oostzaan. Voor de deur een groot grasveld, daarachter een gigantische loods naast een parkeerterrein. Iets verderop lokt de rood-geel-groen schreeuwende reclame van supersnackbar Febo. Het is geen onprettige omgeving, netjes eerder, zakelijk en saai. Misschien daarom wel ideaal voor de herkansing van schoolverlaters en notoire spijbelaars.

De leerlingen hier zijn zestien tot achttien jaar oud, ze hebben zonder uitzondering al drie of vier scholen achter de rug. Door wat voor oorzaak dan ook zijn zij mislukt in het reguliere vmbo, ze zijn dan ook niet gemakkelijk in de omgang. De school telt ongeveer zestig leerlingen, zij krijgen les in kleine groepen. Bij aankomst bespreekt het onderwijsteam met ieder afzonderlijk wat zij of hij nu eigenlijk wil, of desnoods moet doen. Regels zijn duidelijk, de onderwijsstructuur is helder en sancties zijn hard. Na een jaar moet het doel bereikt zijn: voor iedereen een passende vervolg-mbo-opleiding of een geschikte baan.

___

TIMORPLEIN

Stadsgeluiden
leerlingen: groep 2, 14-15 jaar
opleiding: praktijkonderwijs
vmbo-docenten: Joyce Baag, Monique van Dams
muziekdocenten: Jeannet de Jager, Jaap van der Panne
workshoponderdelen: percussie, stadsgeluiden
opnamelocaties: omgeving van de school
thema:

Techniek - Mode, commercie & uiterlijke verzorging
‘Techno is cool en techniek is fun. Een motor, een stopcontact, een boekenkast of gewoon een nieuwe voordeur maken; Dat is techniek. Zonder techniek kan geen mens. Ik ben handig en wil graag weten hoe de dingen in elkaar zitten’, aldus Ibrahim, hij gaat door op zijn stage plek, want hij kreeg werk en gaat naar het mbo.
informatie van de ROCvA-website

Het ROC-pand aan het Timorplein is een statig, monumentaal schoolgebouw (jammer van de detonerende bovenste verdieping van latere datum), met een hoektoren onder een kopergroen dak, voorzien van rood-blauw-koperen klok en een uitbuikend balkon. Ooit huisde aan het Timorplein een lagere technische school , de draaibanken, boormachines en lasapparaten in praktijklokalen stammen nog uit die periode.

Een verouderd interieur, sinds lang ongeschikt meubilair en achterstallig onderhoud aan het gebouw zijn een voortdurende bron van zorg voor de vmbo-school directie. De manager van de techniekopleidingen op het Timorplein heeft van de nood een deugd gemaakt. In het riante trapportaal, de brede lange gangen, in hallen en lokalen doen leerlingen van andere ROC-vestigingen praktijkervaring op met schilder- en opknapwerk.

Deze school is met vijfhonderd leerlingen en drie onderwijsteams een van de grootste vestigingen van het ROCvA. De deelnemers aan Stadsgeluiden zijn ingedeeld bij het praktijkonderwijs, net als de (wat oudere) leerlingen van de Wilhelmina Druckerstraat.

___

TREUBLAAN

Stadsgeluiden
leerlingen: groep 2, 13-15 jaar
opleiding: basisberoepsgericht
vmbo-docent: Aziz Kaouch, Lila Anoup (assistente)
muziekdocenten: Simon Lutz, Bob Driessen
workshoponderdelen: zang, percussie, stadsgeluiden, drama
regie presentatie: Gerda Holzhaus
leerlingen: Amina, Anupan, Bahar, Enbiya, Furjail, Gino, Haroon, Jero, Marouane, Mehmet, Michael, Mohamed, Mohamed, Mouhad, Musa, Nasar, Tanique
opnamelocaties: Station WTC, Vondelpark, Museumplein, Albert Cuyp-markt
thema: de snelheid van het werk tegenover de rust van het verpozen

Sport, dienstverlening & veiligheid
Handel, verkoop & administratie
‘Mijn Vader zit bij de beveiliging en daarvoor moet je sportief zijn. Ik zit op voetbal. En wil een spannend beroep. Daarom heb ik me nu al opgegeven voor de nieuwe opleiding bij het vmbo van Amsterdam’, aldus Valerie.
‘Het allerleukste vak vind ik reclame. Je kan je eigen fantasie gebruiken. Als ik nu ga winkelen zie ik hoe je de producten moet aanprijzen. Handelen vind ik leuk, ik ga nu zelf de markt op’, aldus Iris, zij zit nu op het vmbo.
informatie van de ROCvA-website

Iedereen die wel eens per Berlagebrug de Amstel oversteekt kent de ROC-school aan de Treublaan, het uit rode baksteen en systeembouwelementen opgetrokken pand met de etalages, op de straathoek aan de oostzijde van de rivier. De Amstelzijde van het gebouw biedt een riante inkijk in de schoolkantine waar vaak leerlingen zitten te wachten. Bij binnenkomst valt direct de door geüniformeerde bewakers bezette portiersloge op.

Vroeger was de school het vertrouwde adres voor kinderen van de hele Amsterdamse middenstand. Nazaten van de Gebroeders Winter, de famile Van Dobben en misschien ook zelfs De Gruyter gingen geheid naar de Detailschool voor de Handel aan de Treublaan. Door de drastisch veranderde samenstelling van de Amsterdamse bevolking zijn het al lang niet meer deze middenstandskinderen die deze school bevolken.

Veel leerlingen kiezen niet in eerste instantie voor een school als die aan de Treublaan. Eerst gaan ze naar de havo met de ambitie (die vaak niet de hunne maar die van hun ouders is) om door te stoten naar het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Aan leerlingen voor wie dat te hoog gegrepen is, biedt het vmbo alsnog een kans.

___

WILHELMINA DRUCKERSTRAAT

Stadsgeluiden
leerlingen: 16-20 jaar
opleiding: praktijkonderwijs
muziekdocenten: Onno van Swigchem, Peter van Os
vmbo-docenten: Thea Schouten, Toos van der Linden
workshoponderdelen: percussie, stadsgeluiden
opnamelocaties: rondom de school, boot op het IJ
thema: water

Praktijkonderwijs
Opleidingen voor (oud ) leerlingen van 16 tot 23 jaar uit het speciaal (voortgezet) onderwijs
‘Ik heb op het praktijkonderwijs (speciaal voortgezet onderwijs) gezeten. Op deze school kan ik hetzelfde leren, maar met leerlingen van mijn leeftijd. Op deze school hebben we projecten en veel aardige docenten. Ik hoop dat ik straks mijn eigen zaken kan regelen en dat ik kan gaan werken’, aldus Imdat.
informatie van de ROCvA-website

Amsterdam Slotervaart werd in de jaren zestig opgetrokken als een riante tuinstad in West, net als Osdorp en Slotermeer. Achteraf bezien zijn het wijken vol drie- en vierverdiepingenhuizen van fantasieloze snit, steevast geflankeerd door een trits gelijkvloerse bejaardenwoningen. De duurdere huizen waren destijds al voorzien van centrale verwarming, douche en balkon waren er voor iedereen. Die balkons komen vooral tegenwoordig goed van pas, de huidige bewoners installeren er hun satellietschotels.

De school stamt uit dezelfde periode, net als de omringende huizen zijn de oorspronkelijke houten lijsten en kozijnen bij een opknapbeurt al eens vervangen door metaal en kunststof. Het hout dat er nog zit is wel weer aan een verfje toe.

De leerlingen die deze school bevolken hebben leer- en ontwikkelingsachterstanden, en soms ook nog eens gedragsmoeilijkheden. Hun intelligentiequotient ligt tussen de zestig en de tachtig, wat betekent dat het voor sommigen vrijwel uitgesloten is verder te leren. Hun voorland is het werken in een beschermde omgeving, eventueel in een sociale werkplaats. De docenten hanteren daarom speelse methodes, en er is een jarenlange traditie op het gebied van ckv-vakken als drama, schilderen en tekenen, en muziek.

© Peter van Amstel - 2003