Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Seung-Ah Oh - Intuïtie, durf en een gevoelig oor

09/12/2011

Unieke vorm, eigen gedachte

Seung-Ah Oh

Een kloek stuk met lange lijnen van een virtuoos uitgebuite hobo, met over elkaar buitelende glijtonen en trillers, bijeengehouden door een ingenieus geweven web van ritmes en klankkleuren, een stuk met ‘veel energie, gebouwd op een overtuigend concept’. Voor dat stuk, het heet JungGa, kreeg de Koreaanse Seung-Ah Oh in 2010 de Buma Toonzetters Prijs voor de beste Nederlandse compositie van het jaar. Negen jaar eerder kwam Oh naar Nederland om in Den Haag haar studies voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium bij Louis Andriessen. Nog datzelfde jaar klonk in de Amsterdamse IJsbreker haar So-Ri II, een stuk voor viool, cello en piano.

De jaren daarna volgden talloze uitvoeringen van vaak nieuw werk op zo’n beetje alle nieuwe muziek-podia en -festivals in Nederland. Het Zephyr Quartet en ELECTRA speelden haar muziek, Slagwerk Den Haag en De Volharding, het Nieuw Ensemble, Hexnut en Klang. Oh mag zich met recht een Nederlandse componiste noemen, en zo voelt zij zich ook.

Seung-Ah Oh valt ook op in het buitenland. Onder meer in Polen, Hongarije, Spanje, de VS en Korea verdiende zij prijzen en onderscheidingen, ensembles spelen haar muziek in heel wat buitenlanden. Oh geeft colleges aan universiteiten in Amerika. Sinds kort heeft zij een fulltime aanstelling aan de DePaul University in Chicago, onder soepele voorwaarden vertelt ze, waardoor er tijd blijft om te reizen en een deel van het jaar in Nederland te wonen.

We spreken elkaar, heel kort en net voor de zomervakantie, tijdens een repetitie van ensemble Klang dat haar Fragments instudeert. Zij zet de puntjes op de i (meer vibrato en zwelpedaal, een ander A4-tje tussen de pianosnaren, de rijstkommetjes zijn te zuiver gestemd), we noteren in onze agenda’s: MuzyQ in Amsterdam, de week erop, praten na een repetitie met Hexnut dat Figures in Time in première zal brengen. Het duurt allemaal wat langer dan gepland, maar na de repetitie is Seung-Ah even opgetogen als toeschietelijk. Voor een vervolg spreken we af op het Conservatorium in Den Haag, maar we praten op een terras in de zon. Het interieur van haar huis in Den Haag is, zie ik bij onze derde afspraak, comfortabel en ruim, wit en zwart, hout en kalk. Daar heeft ze partituren en muziek, schetsboeken en koffie paraat; enthousiast en onvermoeibaar brengt Seung-Ah (we tutoyeren elkaar) onze gesprekken op een totale lengte van bijna zeven uur.

Na het beluisteren van haar muziek, het bekijken van haar partituren en het nadenken over alles wat Seung-Ah mij vertelde, heb ik in het hoofdstuk Intuïtie, durf en een gevoelig oor beschreven wat mij trof in haar aanpak, haar fascinaties en haar ontwikkeling. Een retourtje Wenen is een verslag van haar muzikale reis die begon met piano en viool in Seoul, een virtueel vervolg kreeg in het serialisme van de Weners en haar, muzikaal gesproken, rond 2001 weer naar Korea bracht. In Stuk voor stuk becommentarieert Seung-Ah twaalf van haar composities uit de periode van 2001 tot heden, stukken die destijds belangrijk voor haar waren, en dat goeddeels nog altijd zijn. When the wind blows from the East schreef zij zelf, een heldere uitleg over Koreaanse muziek en de betekenis ervan, en een toelichting op de manier waarop zij daar gebruik van maakt in haar eigen muziek.

Die is ‘niet een samensmelting van meerdere culturen’, oordeelde de jury van de Buma Toonzetters Prijs over JungGa, ‘maar een unieke vorm met een volledig eigen gedachte’. Als ik Seung-Ah Oh een klein beetje heb leren kennen, dan kan zij zich daar wel in vinden.

Dit artikel is de inleiding in Intuïtie, durf en een gevoelig oor, het vierde boek in een serie componistenportretten van November Music, Muziekcentrum Nederland en Buma Cultuur. Klik hier om de complete publicatie te downloaden als PDF-bestand.

© Peter van Amstel - 2011