Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Gaudeamus Muziekweek

08/09/2012

Cultureel smulklimaat

Bl!iskDe Muziekweek-muziekroute maakt iedere avond tot een Night of te Unexpected, maar dan voor mensen met tijd, geduld en uithoudingsvermogen. Zo’n avond begint om zeven uur op een van de concertlocaties in de stad, veelal Leeuwenberg, Nicolaïkerk of Centraal Musem, maar het kan ook Rasa of de Geertekerk zijn. Na ruim een uur met vier, vijf, soms zes stukken van zeer uiteenlopende aard, niet zelden premières, is er net voldoende tijd om naar de volgende zaal te draven (vermenigvuldig de door festivaldirecteur Henk Heuvelmans blijmoedig aangekondigde wandeltijden maar met drie). Deze gang van zaken herhaalt zich, want er is altijd nog een derde concert om tien uur. Onderweg vallen er mensen af, maar er komen er altijd ook weer verrassend veel bij, ook voor het laatste optreden.

Vrijdag leek wel de dag van de plaatselijke, landelijke en internationale samenwerking, hoewel ook in dit opzicht iedere dag exemplarisch is. Het viel ditmaal extra op doordat de concertroute voor het eerst begon in Rasa, een van de achttien partners in de stad. Bovendien speelde daar ECO Small Forms (ECO staat voor European Contemporary Orchestra), een ad hoc verzameling van musici uit drie ensembles: Musiques Nouvelles uit Mons, Télemaque uit Marseille Frankrijk en De Ereprijs uit Apeldoorn. Die werken dan weer samen met componisten van overal en nergens, zoals ditmaal een Nederlander, een Servische en een Italiaan.

Het Nieuw Ensemble presenteerde, twintig minuten lopen verderop, twee Turkse componisten, een Chinees, een Griek en een Ier. Het slotevenement van de avond was in het Centraal Museum. Daar was onder de noemer BL!ISK het resultaat te zien en te horen van een gezamelijk project van het Vlaamse muziekcollectief BL!INDMAN en studenten van het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) uit Gent. In de CM Studio, een leegstaande, op herinrichting wachtende hal tegenover het eigenlijke museum, mocht Eli Keszler al kloeke bouten de muur in jagen om zijn prachtige snaren-klankinstallatie op te spannen. Dat, het werk van BL!SK, zijn eigen tentoonstelling Ontplofte Blik en de publieke belangstelling voor dit alles, overtuigde museumdirecteur Edwin Jacobs er nog eens van dat de combinatie van nieuwe kunst en nieuwe muziek, ook in een museum, zo gek niet is. Aldus worden prille samenwerkingen bestendigd.

Wat leverde dat allemaal op? Een celliste op een stellage, temidden van groot geprojecteerde tot aan de vingers afbrandende lucifers en een tot op de grond afbrandende keukenstoel. Een Concert for Bacteria and Other Microbes. Brutaal tegen elkaar in snerpende rieten, een omfloerst kwebbelende fluit en swingende baslijntjes van een Griekse Muziekprijs-kandidaat (kanshebber!), een arrangement van Frank Zappa’s Black Page (zwak en overbodig – in zo’n weelderig programma kan nu eenmaal niet alles even fantastisch zijn). Chinese toonschilderingen voor Hollandse snaren. Vernuftige vondsen zoals het aansturen van samples door met magneetjes langs een metalen plaat te bewegen. De notie dat grijze massa en computerbrein, siliconenchip en mensenhand dicht naar elkaar kunnen toegroeien.

Vandaag (Monumentendag) en morgen (prijsuitreiking) kan het nog, klankinstallaties, concerten en happenings bezoeken tijdens dit Nederlandse muziekfeest van internationaal belang. Het binnendringen van de stad Utrecht na het arriveren per trein (om gebarricadeerde bouwterreinen heen, langs betonnen wanden en wegafzettingen, tussen duizenden geparkeerde fietsen door) mag dan een hellegang zijn, eenmaal binnen blijkt het culturele klimaat er om van te smullen.

© Peter van Amstel - 2012