Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Bijdetijds - Gaudeamus Muziekweek 2012uitzending beluisteren

21/05/2013

Prima donna met viool

Monica GerminoIn deze zesde uitzending gewijd aan de Gaudemus Muziekweek 2012 gaan we terug naar de eerste zondagmiddag van het festival, naar Park Lepelenburg waar stukken van Dyane Donck en Wouter Snoei te horen waren. De avond erop voerden Monica Germino en het Asko|Schönberg in de Geertekerk La Girò van Louis Andriessen uit. Op de laatste zondag van het festival speelde gamelanensemble Gending in het Utrechts Conservatorium stukken van Orestis Goumenos en Janco Verduin.

Meer...

In memoriam Otto Ketting

15/04/2013

De Ketting-Proef

Otto KettingHebt u de Ketting-Proef al uitgeprobeerd? De op 13 december 2012 overleden componist Otto Ketting, bedacht hem zelf. Dat wil zeggen, hij ontwierp de Pijper-Proef naar zijn illustere voorganger Willem Pijper. ‘Dat gaat zo’, schreef hij in 1972. ‘Wat voor platen met muziek van Pijper heeft u?’, een vraag aan de verkoper in de grootste platenzaak in de buurt. Die zal kiezen uit twee antwoorden: ‘a) Van wie zegt u?’en ‘b) Nee, daar kunnen wij u niet aan helpen.’

Meer...

Aktueel uitzending beluisteren

04/04/2013

Strijkers, vrijbuiters en oosterlingen

Matangi KwartetTwisted Blues with Twisted Ballad is de titel van een concert dat het Matangi Kwartet op 27 april geeft in Korzo, Den Haag. In Muziekhuis Utrecht presenteert Gaudeamus op 21 april een eerste Gaudeamus Sessie, en het Nieuw Ensemble speelt op 18 april in het Muziekgebouw aan 't IJ muziek van een Turkse, Japanse, Koreaanse en Tjechische componist. In deze aflevering van Aktueel muziek van het Matangi Strijkkwartet, en van componisten die bij hen en in de andere genoemde concerten op het programma staan.

Meer...

Bijdetijds - Gaudeamus Muziekweek 2012uitzending beluisteren

04/04/2013

In memoriam Annelie de Man

Annelie de ManOp zaterdagavond 8 september 2012 speelde in Vredenburg Leeuwenbergh het Utrechtste ensemble Insomnio, vast ensemble van de Gaudeamus Muziekweek. Twee gegadigden voor de Gaudeamus Prijs stonden op het programma: de Duitser Benjamin Scheuer en de Amerikaan Edward Hamel. Verder de Spanjaard Mateu Malondra en de Nederlander Roderik de Man. Het concert opende met de wereldpremière van De Mans Le Clavecin Illuminé voor klavecimbel en ensemble, opgedragen aan zijn in 2012 overleden echtgenote Annelie.

Meer...

Aktueeluitzending beluisteren

04/04/2013

Glasheldere herhalingen

Konono No. 1‘Vijf dagen glasheldere muziek, films, dj's en meer' belooft het World Minimal Music Festival dat zich van 3 tot en met 7 april zal afspelen in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ en in Muziekgebouw Eindhoven. Op het programma staan Steve Reich, Philip Glass, Louis Andriessen en Simeon ten Holt maar aan deze oudgedienden gaan wij ditmaal voorbij. U maakt kennis met de minder gebruikelijke gasten in dit festival.

Meer...

Bijdetijds - Gaudeamus Muziekweek 2012uitzending beluisteren

04/04/2013

Gesualdo, chaos en Zingende Toren

De Zingende TorenHet vervolg van onze serie Concertzender-opnames van de Gaudeamus Muziekweek 2012 voert ons vandaag van Leeuwenberg, via de Geertekerk en de Nicolaïkerk in Utrecht naar de Vleuterweide in Leidsche Rijn. Daar staat De Zingende Toren; Jorrit Tamminga en Luc Houtkamp schreven nieuwe stukken voor dit glazen klokken-carillon, blokfluit en elektronica. Ook hoort u basklarinettiste Marij van Gorkum in een stuk van de Brit John Croft, en een Space Opera voor strijktrio van de Nederlander Morris Kliphuis.

Meer...

Aktueeluitzending beluisteren

04/04/2013

Tan Dun, Donck en Cage (alweer)

Dyane DonckDeze uitzending van Aktueel is gewijd aan Een Dag met John Cage, op 23 februari in de Rotterdamse Doelen. Daarnaast aan Ghost Opera voor strijkkwartet en pipa van de Tan Dun, in maart tweemaal live te horen. En aan The Obscure Thoughts of Isabella Green, een multimediashow voor gamelan, elekronica en stem van Dyane Donck, op 21 februari te zien en te horen in Plaza Futura, Eindhoven.

Meer...

Aktueeluitzending beluisteren

04/04/2013

Haagse hopjes

Nieuw European EnsembleIn Den Haag en Amsterdam klinkt in februari muziek uit een baaierd aan buitenlanden: Estland en drie Scandinavische landen, de Verenigde Staten, Ierland en Servië. En nogal wat premières van Nederlandse componisten van goeddeels buitenlandse geboorte. Het Amsterdamse Concertgebouw brengt Mystiek Tussen Pop en Klassiek. Het Muziekgebouw aan ’t IJ presenteert Made in Scandinavia. Haagse Hopjes is de verzamelnaam van een serie concerten in Korzo met drie Haagse ensembles.

Meer...

Bijdetijds - Gaudeamus Muziekweek 2012uitzending beluisteren

04/04/2013

Akoestisch en elektronisch in de Nicolaïkerk

Marieke van de VenDe vaste drietraps-muziekroute van de Gaudeamus Muziekweek was op dinsdag 4 september 2012 een heen-en-weertje Nicolaïkerk-Leeuwenbergh-Nicolaïkerk. Voor deze uitzending van Bijdetijds blijven we in de Nicolaïkerk, te beginnen met het tweede stuk van de avond dat volgde na de prijswinnende compositie Alaska van Konstantin Heuer - die was in onze vorige Muziekweek-aflevering al te horen. Het concert in Vredenburg Leeuwenbergh komt in een volgende uitzending aan bod.

Meer...

Aktueeluitzending beluisteren

04/04/2013

Torstensson - Houthakken aan ’t IJ

Klas TorstenssonKlas Torstensson noemt zichzelf een langzaamschrijver, maar binnen vier maanden levert hij wel drie premières voor het Muziekgebouw aan ’t IJ, waar hij dit seizoen huiscomponist is. Houthakken is zijn hobby, de componist zegt het zelf, en inderdaad, in veel van zijn muziek vallen rake klappen. Maar ook stiltes; Torstensson schrijft prachtige ingetogen passages, voor sopraan Charlotte Riedijk bijvoorbeeld, of voor solosaxofoon.

Meer...

Bijdetijds - Gaudeamus Muziekweek 2012uitzending beluisteren

04/04/2013

Charly Piper, Martijn Padding en Andys Skordis

Trombone en vliegertouwIn deze aflevering een deel van het Gaudeamus Muziekweek 2012-openingsconcert in de Geertekerk door het Asko|Schönberg ensemble. En een compositie van trombonist Koen Kaptijn en elektronica-specialist Frouke Wiarda voor vliegertouw, elektronica en trombone. Er klinkt muziek van de twintigjarige Brit Charlie Piper, de 56-jarige Nederlander Martijn Padding en de negentienjarige Cyprioot Andys Skordis - de Gaudeamus Muziekweek presenteert graag componisten van naam te midden van aanstormend talent.

Meer...

Aktueeluitzending beluisteren

04/04/2013

Nederland-België: het AAA Festival

deBurenHet Vlaams-Nederlands Huis deBuren presenteert ‘schoonheid en wijsheid van de Lage Landen’. Samen met het Concertgebouworkest organiseert deBuren het AAA Festival (Actueel, Avontuurlijk Aangrijpend) van 8 tot en met 16 december in Amsterdam. Er staan films, lezingen en debatten op het programma, theatervoorstellingen en  muziek. Voor deze uitzending van Aktueel kozen wij voor de Nederlanders Tristan Keuris en Mayke Nas, en de Belgen Frédéric de Vreese en Karel Goeyvaerts.

Meer...

Bijdetijds - Gaudeamus Muziekweek 2012uitzending beluisteren

04/04/2013

Een prijs en een eervolle vermelding

Konstantin HeuerDe Gaudeamus Muziekweek 2012 speelde zich dit jaar voor de tweede maal af in Utrecht, in kerken, historische gebouwen en musea, in concertzalen, op pleinen en in straten. De Concertzender maakte er opnamen van vrijwel alle concerten en evenementen die wij vanaf nu allemaal uitzenden. Te beginnen met het werk Alaska van de jonge Duitser Konstantin Heuer, die er de Gaudeamus Prijs 2012 mee won - de jaarlijkse Muziekweek is niet alleen een festival maar ook een componistenconcours.

Meer...

Ik componeer ieder stuk drie keer

15/12/2012

Klas Torstensson

Klas TorstenssonAls Klas Torstensson (Nässjö, 1951) al niet de uitvinder van een ware slow cooking-variant van componeren mag heten, dan is hij toch zeker een vooraanstaand vertegenwoordiger daarvan. Nadat hij zo snel als hij kon afstudeerde als klarinettist aan Ingesund’s Musikhögskolan (“Om er vanaf te zijn”, legt hij uit, om hoofd en handen vrij te hebben voor componeren). Daarnaast studeerde hij twee jaar muziekwetenschap aan de Universiteit van Göteborg. In september 1973 meldde hij zich bij het Instituut voor Sonologie te Utrecht, vanwege de elektronica en de computers daar. En vanwege de opgewekt vrijpostige Nederlandse manier van omgaan met de klassieke muziektraditie.

Meer...

Music Meeting 2012

13/11/2012

Muziek van nu door de makers van nu

Strijbos & Van RijswijkSamenhang en overzichtelijkheid, dat heet prettig voor het publiek. Niettemin bood het programma van November Music 2012 een baaierd aan keuzemogelijkheden, noem het gerust een wirwar aan muzieksoorten, stijlen en genres. Goed, voor de afsluitende Kunstmuziekroute op zondag, met voorstellingen op meer dan tien lokaties overal in de stad, had het festival vijf overzichtelijke, thematisch gerangschikte volgordes bedacht - maar daar hoefde je je als bezoeker in het geheel niets van aan te trekken. En wat bleek tijdens vijf dagen grondig sprokkelen uit het blijmakend uiteenlopende aanbod? Met een beetje fantasie en een gewillig oor hing alles met alles samen.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

08/11/2012

Structuralisme revisited

Terugstelen van de tijdDoor het schrijven van twee opera’s, en doordat het Noorse ensemble Ultima vorig jaar tijdens November Music een ‘ongelooflijk goeie uitvoering gaf’ van zijn nonet Ennea’s Domein uit 1996, luistert Robin de Raaff nu weer vaker naar zijn werk uit de jaren negentig. ‘In Ennea’s Domein speelde ik met de helderheid en transparantie van middeleeuwse muziek, daar had ik natuurlijk een systeem voor bedacht. Dat was toch wel to the point zeg, het is een echt goed stuk. Misschien moet ik toch weer eens terug naar die systematiek, eens kijken of ik die weer nieuw leven in kan blazen.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

07/11/2012

6 Schoonheid

Terugstelen van de tijd‘Such beauty, such depth, such truth’, emotioneel geraakt prijst M. in Raaff de stem van Dorothea, en daarmee impliciet de muziek die hij zelf schreef. Niet iedere kunstenaar of componist streeft schoonheid na, en wie het al te nadrukkelijk doet, moet waken voor behaagzucht en simplisme; koning Kitsch ligt op de loer. Mozart was een genie maar geen revolutionair, daarom vonden de meesten van zijn welopgevoede tijdgenoten zijn muziek mooi. Maar misschien even geniale componisten die in de twintigste eeuw wel radicaal te werk gingen, konden op afkeur en onbegrip rekenen.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

06/11/2012

5 Opera

Terugstelen van de tijdDe zoektocht van een oom en tante naar de voorouders van de familie, waarbij zij op ene Anton Raaff stuitte, de tenor die in de première van Mozarts opera Idomeneo de hoofdrol zong, was de aanleiding voor Robin de Raaffs eerste opera uit 2004. Een familieband tussen Anton en Robin is nooit overtuigend vastgesteld, maar het idee voor een opera over een opera was prikkelend genoeg. De Raaff ging op onderzoek uit, Janine Brogt schreef het libretto en Pierre Audi voerde de regie.

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

05/11/2012

4 Structuur en intuïtie

Terugstelen van de tijdVan niet te onderschatten belang is, benadrukt De Raaff, dat hij tussen 1987 en 1992 twee computeropleidingen volgde en ging programmeren, voordat hij naar het conservatorium ging, ‘componeren en programmeren heeft voor mij van alles met elkaar te maken.’ Zo bedacht hij zijn eigen twaalftoonssysteem waarin niet alleen alle chromatische tonen, maar ook alle mogelijke intervallen binnen een octaaf precies eenmaal voorkomen. Zijn fluitsolo Contradictie I uit 1994 bouwde hij op uit zich herhalende reeksen van intervallen die zich niet na een octaaf, maar na een kleine sext herhaalden. ‘Een C bijvoorbeeld in het middenregister’, legt hij uit, ‘staat daardoor in een heel andere context en heeft een heel andere functie dan een C in een ander register.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

04/11/2012

3 Onmisbare leermeesters

Terugstelen van de tijdIn 1991, 22 jaar oud, schreef Robin de Raaff zich in als compositiestudent bij het Sweelinck Conservatorium, dat tegenwoordig Conservatorium van Amsterdam heet. Hij studeerde er eerst bij componist-dirigent-basklarinettist Geert van Keulen en later bij componist-jazzmuzikant-sopraansaxofonist Theo Loevendie. ‘Geert confronteerde mij heel erg met waarom nu juist die ene noot de andere moet opvolgen. De innerlijke noodzaak. Daardoor groeide bij mij het idee dat lokale momenten door het hele stuk heen op de een of andere manier aan elkaar gerelateerd moeten zijn.

Meer...