Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Nederlandse muziek voor mbira

18/03/1996

Zimbabwe aan de Amstel

Willens en wetens en dan ook nog eens in opdracht twee tot in de nerven verschillende muzieksoorten samenbrengen tot een samenhangend en spannend geheel, dat is een hachelijke onderneming. Toch zetten Maarten Altena, Ron Ford en Peter van Bergen zich dapper aan het waagstuk. Op verzoek van de IJsbreker kneedden en vervormden zij de traditionele mbira-muziek uit Zimbawe naar eigen inzicht om er nieuwe Nederlands stukken van te bakken. De resultaten varieerden van ongezouten via prettig zoet tot flink gepeperd. Meer...

Gouden Notekraker voor Raïland

14/03/1996

Iedereen weet wat raï is

`Natuurlijk zijn we hartstikke blij’, roept zanger Saïd Mreqqi van de band Raïland opgewekt. De Nederlandse Toonkunstenaarsbond kende deze Marokkaanse raïband van Nederlandse bodem de Gouden Notekraker toe, een muziekprijs voor `collega’s die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de amusementskunst in Nederland’, zo luidt het persbericht. Nou, dat geldt zeker voor zijn band, vindt Mreqqi: `We brengen een breed repertoire, we vormen een hecht team, wij spelen gewoon perfect’. Zo integreren ze raï en Nederlande muziek en daarom krijgen zij op 2 april de prijs uitgereikt. Meer...

P'ansori-zangeres Yun Cho Park

20/02/1996

In Korea wenen de vogels

Een p'ansori-opera drijft op pure verbeeldingskracht; een waaier en bloedstollende zang, soepele suggestieve bewegingen en een begeleidende drummer, dat is alles wat de solo zanger-acteur ter beschikking heeft om het plot geloofwaardig te maken, om de personages tot leven te wekken. De solist laat met dezelfde overtuigingskracht een beekje kabbelen als een vulkaan ronken en slaat met een knikje in de stem onverhoeds een hevige emotie los. Zangeres Yun Cho Park beheerst die kunst tot in de puntjes. `Ik heb ooit opgetreden met een flamencogitarist, dat combineerde perfect', stelt ze de argeloze luisteraar gerust. `P'ansori en flamenco, er is geen verschil. Beide zijn vurig en beminnelijk, lichtvoetig en aangrijpend tegelijk. De zeggingskracht komt vanuit dezelfde innerlijke diepte.' Meer...

Adnan Dalkiran en Veronica Divendal: Stichting Kulsan

11/12/1995

Makelaars in Turkse muziek

`Hier hebben we het programma voor 1997, pràchtige muziek, allemaal ècht au-then-tiek Turks', glimt Adnan Dalkiran. Zolang hij en collega Veronica Divendal vertellen over de beslommeringen van het concerten organiseren, over subsidieaanvragen, over hun verzamelreizen tonen zij zich enthousiast, gedreven en vastberaden. Kritisch ook, want al boeken ze mooie successen, ze hebben het gevoel dat het altijd beter kan. Maar zodra de muziek zelf of de musici ter sprake komen tonen zij een ware hartstocht, een onvoorwaardelijke passie. `Oh, er is zùlke mooie muziek bij. Toch, Adnan?' Meer...

Oumou Sangaré, zangeres uit Mali

01/11/1995

Sangaré de Nachtegaal

'Denk je eens in, er zijn bij ons mannen met vier vrouwen', zegt zangeres Oumou Sangaré uit Mali verontwaardigd. 'Ze gebruiken allemaal dezelfde kamer, wonen en werken op dezelfde binnenplaats. Altijd is er heibel, iedereen is jaloers op elkaar.' Intussen deelt ze zelf met haar mannen een lokaal in een oud Utrechts schoolgebouw, maar zij zijn gewoon haar muzikanten, dit is leuker dan een hotel en bovendien maar tijdelijk. Meer...

Muziek in Turkije

27/09/1995

De droom van Kemal Atatürk

In Turkije verdringen kunstmuziek, volksmuziek, populaire en geëngageerde muziek zich op een markt, beheerst door overheid en cassette-industrie. Van de ideeën van Atatürk over een Nationale Volksmuziek is weinig terecht gekomen; 'gedegeneerde klanken' zoals van de taximuziek arabesk hebben het langs minder officiële wegen wel tot nationale muziek van Turkije gebracht. Progressieve muzikanten kiezen steeds vaker van beide het beste: traditionele saz-muziek overgoten met arabesk-saus. Peter van Amstel en Ceylan Utlu reisden naar Istanbul en troffen er een allegaartje van muziekstijlen aan. Meer...

Vijfentwintig jaar Rasa

31/08/1995

Op het snijvlak van kunst en welzijn

Een groep met witte verf bespikkelde, halfnaakte Ekonda's uit Zaïre begeeft zich blootsvoets naar het hotel in Utrecht. De toevallige passanten staan paf en Rasa-directeur Tineke de Jonge lacht in haar vuistje. Het kostte haar en haar medewerkers een jaar of tien om Rasa om te vormen van politiek scholierencentrum tot intercultureel podium. De dansende Afrikanen die, na de rituele bobongo-ceremonie binnen, op de Oude Gracht een voorstelling improviseren voor verbaasde voorbijgangers bewijzen het: het is gelukt. Reden voor een bijzonder feestelijke maand oktober, als Rasa precies vijfentwintig jaar bestaat. Meer...

Cheb Mami, prins van de raï

01/05/1995

Muziek voor mensen die léven

Ma ma is een schaamteloos Amerikaans gesausd raï-nummer, bedoeld als de trekpleister van Cheb Mami's laatste pracht-cd Saïda en bovendien uitgebracht op single. Als na achttien seconden de tekst begint staat het nummer al als een huis. Dat moet ook want de Algerijnse zanger denkt er de Westerse markt mee te veroveren. `Door de Engelstalige rappeuse is Ma ma een beetje internationaal, een beetje voor iedereen', vertelt de prins van de raï in het kantoor van zijn Parijse agent. Vanaf morgen is hij met zijn band vijf dagen voor concerten in Nederland, halverwege een uitgebreide tournee door Europa. Meer...

Ihsan Özgen en Nederlandse improvisatoren

25/01/1995

Luisteren, luisteren en nog eens luisteren

`Wij zijn in Turkije gewend aan westerse muziek', vertelt de Turkse musicus Ihsan Özgen. Hij speelt deze week in Nederland een serie concerten met saxofonist Theo Loevendie, pianist Guus Janssen en drummer Martin van Duynhoven. Gewend of niet, de combinatie van drie vrijgevochten Nederlanders en deze Turkse musicus is opmerkelijk. Nèt verschenen er drie cd's waarop Özgen deftige Turkse klassieke muziek speelt. Rustige, intieme, strenge composities en subtiele improvisaties. `In de Turkse muziek is geen geweld, geen agressie', legt Özgen uit. `Misschien heeft de Turkse muziek eens een flinke zet nodig, wat meer power. Daar ben ik echt naar op zoek, wat meer leven in de brouwerij, dat zou leuk zijn.' Meer...

Womex 1994, Berlijn

15/10/1994

Wereldmuziek te koop

Salif Keita komt voorlopig niet meer naar Duitsland. Maar noch de raddraaiers die huizen van allochtone Duitsers in brand steken, noch de rechtse stemmen die vreemdelingenhaat aanwakkeren zijn op zichzelf reden voor de beroemdste zanger van Mali om Duitsland voorlopig te mijden. Het is de houding van de overheid die hem stoort, het bevoegd gezag zou onvoldoende ingrijpen. Niet aardig van Keita tegenover al die festivalmakers en podiumprogrammeurs in Europa die juist gekleurde musici uit Afrika, Latijns Amerika en Azië presenteren met de bedoeling soms expliciet, meestal impliciet begrip, kennis en waardering te bevorderen voor de gekleurde medemens. Meer...

The history of Jamaican music

01/01/1994

Toast en scat, reggae en ragga

Het regende op de dag dat keizer Haile Selassie, King of Kings and Lord of Lords, op Jamaica zou landen. Afgezien van zijn invloedrijkste discipel, reggaezanger Bob Marley die dat voorjaar van 1966 in Londen verbleef, leek zijn voltallige aanhang op het vliegveld aanwezig. In een Britse BBC documentaire is te zien hoe de keizer in vol ornaat blinkend afsteekt tegen een loodgrijze hemel. Maar Bob Marleys vrouw Rita vertelt hoe zeven witte duiven het wolkendek doorkliefden en plotseling de zon doorbrak. Waar Zijne Hoogheid landde scheen het licht. Had de Jamaicaanse prediker Marcus Garvey het niet voorspeld? `Kijk naar Afrika voor de kroning van een zwarte koning, want Hij zal de Verlosser zijn'. Meer...

European Forum of Worldwide Music Festivals

17/11/1993

Netwerken of sterven

Artiesten kun je kopen, bijvoorbeeld op Le marche des arts et des spectacles Africains in Abidjan, Ivoorkust. `Toegegeven, het heeft wel iets weg van een sex-vakantie naar Thailand', geeft de Britse platenbaas world music consultant Ben Mandelson toe, `maar we zijn geen etno-mafia, de mensen die hier bij elkaar zitten zijn idealisten die hebben geleerd dat je zonder zakelijke aanpak niets kunt bereiken'. Witte mannen en vrouwen deden het afgelopen weekeinde zaken in gekleurde muziek en kozen daarvoor het Haus am Köllnischen Park in Berlijn als onderkomen. Door de gangen schalde hiphop en souljazz, techno en house, want de Worldwide Music Conference is onderdeel van de jaarlijkse bijeenkomst van onafhankelijke pop-platenlabels, de BID (Berlin Independance Days). Meer...

Bhimsen Joshi

08/10/1993

Het geheim achter de schoonheid

Bhimsen Joshi, de grootste, bekendste en meest produktieve zanger van Noord-India, logeert dezer dagen in een droevig stemmend hotel: het Internationaal Centrum in Amsterdam. Met zijn leslokalen en praktijkruimten is het zonder twijfel een ideaal onderkomen voor de cursisten van het aanpalende Tropeninstituut; een gearriveerd kunstenaar als de 71 jarige joshi zou je toch beter wensen. Meer...

Hariprasad Chaurasia, fluitist uit India

05/04/1992

Een leven lang één raga

No no, bromt Hariprasad Chaurasia. Iétsje hoger gebaart deze Indiase meesterfluitist, met kleine handbewegingen bestuurt hij de stem van de jonge vrouw die tegenover hem zit. Zij studeert Indiase klassieke zang aan het Rotterdams Conservatorium en Hari-ji -zoals zijn leerlingen hem liefkozend noemen- is ieder jaar een paar maanden in Nederland om muziek te doceren. 'Nee, over mijn leven praat ik niet met mijn leerlingen', vertelt hij later in de middag, `daaraan wil ik hun tijd niet verspillen.' Toch zouden zij vast smullen van zijn loopbaan: van worstelaar via stenotypist tot wereldberoemd musicus. Maar dat moeten ze maar uit programmatoelichtingen en krante-artikelen halen, vindt Chaurasia: `Ik speel en mijn studenten luisteren, dat is de beste manier om ze te overtuigen'. Meer...

een vaderlandse muziekgeschiedenis

18/11/1991

Wereldmuziek in Nederland

Afro-surinaamse winti-rituelen en Balinese gamelan, klassieke muziek uit India en Turkse rock... Wekelijks vinden in Nederland tientallen goed bezochte concerten met wereldmuziek plaats. Jaarlijks terugkerende festivals, met musici uit de gehele wereld naast groepen en solisten uit Nederland, trekken duizenden bezoekers. In de grote steden zijn gespecialiseerde winkels die CD's met muziek uit de hele wereld verkopen. Iedere zichzelf respecterende platenbaas heeft minstens een selectie wereldmuziek in de schappen staan. Aan muziekscholen en conservatoria wordt muziek uit alle windstreken gedoceerd. Meer...

inleiding Dijkdoorbraak

00/00/0000

Typisch Nederlands

De Nederlandse identiteit is op muziekgebied ook al niet te vinden. Buitenlanders bespeuren wel Nederlandse nuchterheid, beheersing en humor, en vooral veel verschillende stijlen. Die grote variatie bestaat dankzij de gretigheid en kunde waarmee componisten en improvisatoren hier te lande omgaan met allerlei muzikale, theatrale en visuele mogelijkheden, waar ook vandaan. De aan Nederlanders toegeschreven combinatie van nuchterheid, beheersing en humor is misschien niet meer dan een rode draad die dient als waslijn waaraan in een stevige, veranderlijke bries de bonte was vrolijk alle kanten opwappert. Juist het gebrek aan eenvormigheid en conformisme, het a-typische of zelfs anti-typische is, paradoxaal genoeg, eerder typisch Nederlands: dit klinkt niet als Stockhausen, niet als Adams, niet als Sclavis, niet als Marsalis, maar goed klinkt het wel, dit kon wel eens Nederlandse muziek zijn.

Meer...