Peters actuele website is
tetterettet.net




archief titels & intro's
 
reportages
interviews
artikelen
recensies
radioprogramma's
flyers, affiches
 
texts in English reportages
interviews
articles
 

mail naar Peter  
cv, werk, et cetera
 

 

 

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

03/11/2012

2 Illustere voorgangers

Terugstelen van de tijd‘Inmiddels heeft zich weer een nieuw constructivisme aangekondigd’, schreef De Leeuw in zijn boek Muziek van de Twintigste Eeuw, ‘met het werk van de Griekse componist Iannis Xenakis. [...] Zijn concepties doen het klassieke Griekenland herleven; het zoeken naar de waarheid en de schoonheid zijn slechts twee verschillende aspecten van dezelfde menselijke aspiratie. De grenzen tussen kunst en wetenschap vervagen. [...] Mathematiek, filosofie, informatieleer, cybernetica, computertechnieken: Xenakis eist veel van zichzelf en van anderen. Hij is een van de meest visionaire kunstenaars van onze tijd.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

02/11/2012

1 Symfonische rock op een fretloze bas

Terugstelen van de tijdDe naam Jaco Pastorius (1951-1987) valt herhaaldelijk. Deze Amerikaanse rockmuzikant, alias de Paganini van de fretloze bas, was De Raaffs grote held sinds het begin van de jaren tachtig. Pastorius, bekend van Weather Report, Joni Mitchell en postuum geëerd door Miles Davis, betekende voor De Raaff een ‘resolute afslag’. ‘Met mijn vader luisterde ik naar de Matthäus Passion, dat is misschien wel het belangrijkste werk dat er is. Het gold in onze familie als supermeesterwerk, maar ik kan er nog altijd niet de vinger op leggen waarom er ik toen, als jonge jongen, al zo door werd ontroerd.’

Meer...

Robin de Raaff - Terugstelen van de tijd

01/11/2012

Gevoel voor getal, passie voor structuur

Terugstelen van de tijdMuziek ís getal - om dat vast te stellen hoef je geen computerprogrammeur te zijn. De Duitse filosoof, wiskundige en muziekliefhebber Gottfried Wilhelm von Leibniz, 39 jaar ouder dan Bach, wist het al: ‘Muziek is de verborgen rekenoefening van een brein dat zich er niet van bewust is dat het aan het rekenen is.’ Menig architect, kunstenaar en componist bewondert het getal, al was het maar in de vorm van de magische verhouding van de gulden snede - Le Corbusier, Mondriaan en, volgens sommigen, Bartók richtten zich ernaar. Twaalftoonsmuziek en serialisme, de wiskundige aanpak van Xenakis en de tijdstructuren van Stockhausen – het getal won in de vorige eeuw bij menig componist aan invloed. Het schiep niet alleen orde, het genereerde vooral ideeën.

Meer...

Aktueel uitzending beluisteren

15/10/2012

Boulez en De Raaff

Robin de RaaffRobin de Raaff is festivalcomponist van November Music, van zeven tot en met elf november in Den Bosch. Over De Raaff zei Pierre Boulez tijdens een masterclass in 1995 vol bewondering: 'Jij weet wat je wilt'. Nu, zeventien jaar later, is De Raaff festivalcomponist van November Music, en van Boulez bracht ensemble Insomnio een prachtige cd-dvd-combinatie uit met Le Marteau sans Maître. Te zien is hoe de Franse maestro bij de repetities aanwijzingen geeft die, dirigent Ulrich Pöhl geeft het eerlijk toe, niet allemaal tot op de letter worden gevolgd.

Meer...

Leentjebuuruitzending beluisteren

15/10/2012

Cage in de ban van Japan

Rijonji van John CageJohn Milton Cage, die dit jaar honderd zou zijn geworden, hield zich nadrukkelijk en hartstochtelijk bezig met oosterse muziek. Zijn compositie Ryoanji, genoemd naar de beroemde stenentuin van een Japans Zen-klooster, is onmiskenbaar geënt op de oude Japanse hofmuziek gagaku. Het stuk duurt een uur, daarom laten we het nu zonder verdere toelichting horen. U kunt luisteren naar een versie voor fluit, hobo, trombone, contrabas, percussie en stemmen. De spelers in deze opname uit 1996 zijn Robert Black, Eberhard Blum, Iven Hausmann, Gudrun Reschke, John Patrick Thomas & Jan Williams.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

10/09/2012

Extremen en alles daartussenin

Hikari Kiyama & Modelo62Met zijn weerbarstige, twintig minuten durende compositie Alaska voor stemmen, strijkers en luidsprekers verdiende Konstantin Heuer de Gaudeamus Prijs 2012. De Oekraïner Maxim Shalygin kreeg een eervolle vermelding voor zijn compositie voor soloviool , en de Amerikaan Edward Hamel voor zijn ensemblestuk Countenance. Heuer met zijn 23 jaren de jongste van de drie, komt uit Leipzig en noemt zichzelf erg serieus; wie naar zijn muziek luistert zal het beamen. En terwijl veel componerende leeftijdgenoten zich verliezen in modieus, soms eindeloos voortkabbelend klankenonderzoek, stuurde Heuer samenhangende noten in, een dramatisch expressionistisch stuk met een kop en een staart, dat aarzeling en bewondering om de voorrang laat strijden. De bewondering wint, neem alleen al die kortstondige, engelachtige hoogte van de sopraan ergens tegen het eind, dat is pieken op het juiste moment.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

08/09/2012

Cultureel smulklimaat

Bl!iskDe Muziekweek-muziekroute maakt iedere avond tot een Night of te Unexpected, maar dan voor mensen met tijd, geduld en uithoudingsvermogen. Zo’n avond begint om zeven uur op een van de concertlocaties in de stad, veelal Leeuwenberg, Nicolaïkerk of Centraal Musem, maar het kan ook Rasa of de Geertekerk zijn. Na ruim een uur met vier, vijf, soms zes stukken van zeer uiteenlopende aard, niet zelden premières, is er net voldoende tijd om naar de volgende zaal te draven (vermenigvuldig de door festivaldirecteur Henk Heuvelmans blijmoedig aangekondigde wandeltijden maar met drie). Deze gang van zaken herhaalt zich, want er is altijd nog een derde concert om tien uur. Onderweg vallen er mensen af, maar er komen er altijd ook weer verrassend veel bij, ook voor het laatste optreden.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

07/09/2012

Night of the Unexpected

Ragazze StrijkkwartetLoop nooit weg als het stuk nog niet helemaal uit is, ook niet als het nummer elf van de avond is, zelfs niet als je dreigt weg te dommelen op een zitzak bij de microtonen van twee ongelijk gestemde piano’s. Want onverwacht had Andrew McIntosh woensdagavond wel degelijk nog een daverende finale in petto, zo vernam ik later, waardoor iedereen naar verluidt verfrist en weer klaarwakker de Geertekerk verliet.

Vier stoere percussionisten geselden donderdagavond, beschermd door lasmaskers en werkhandschoenen (merk Soft Touch) met zangmicrofoons het binnenwerk van een piano. Met daverende klappen en donderend geschraap ging in Tivoli de Night of the Unexpected van start. Met zijn robuuste Microphones Quartet dong de Rus Sergey Khismatov mee naar de Muziekprijs. Nauwelijks minder krachtdadig maar totaal verschillend van klank was het stuk van een andere kanshebber, Andrzej Kwiecinski uit Polen. Hij liet een strijkorkest, door de herhaling dwingende en door de klank dreigende, lange tonen zagen.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

06/09/2012

Hoe de tijd verglijdt

FaltenAls in een tijdmachine met componisten aan de knoppen legden opnieuw blijmakend veel nieuwsgierigen de muziekroute van woensdagavond af. Niet dat de toonkunstenaars ons door de tijd lieten reizen - ze speelden met ons tijdsbesef. Door een dramatische wending binnen een stuk, of door heel langdurig heel beperkt te prikkelen. De energie zat vooral in het begin van de avond, toen De Ereprijs in Vredenburg Leeuwenbergh onder meer twee stukken van juryvoorzitter Martijn Padding speelde (waarvan eentje, Nederland Muziekland, veel te leuk was en te lang), en van de Fin Lauri Supponen en de Japanner Yu Oda. Jammer voor deze beiden dat de geluidsbalans volkomen zoek was - de drie zangeressen waren vrijwel onhoorbaar, de teksten van Erasmus in Supponens stuk volkomen onverstaanbaar.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

05/09/2012

Raggen met Hikari Kiyama

Sweelinck orgel, NicolaïkerkGeknapt wapperend paardenhaar aan de strijkstok - Chuai Tenno, alias Tarasi Nakatsuhiko no Mikoto, de veertiende in de officiële lijst van Japanse keizers, was geen watje. Als je mag afgaan op Hikari Kiyama die hem portretteerde in een daverend strijkkwartet. En als keizer Chao werkelijk heeft bestaan, historici twijfelen daar ernstig aan. Er is hoegenaamd niets over hem bekend, prettig voor Kiyama want nu kon hij hem zich voorstellen zoals hij wilde: als een krachtpatser, een neuroot, aards en boertig zelfs, een geweldenaar maar complex van geest. Strijkkwartet EnAccord zette hem ongenaakbaar en onberispelijk neer.

Meer...

Gaudeamus Muziekweek

04/09/2012

Een beetje in de war

Vliegeren in LepelenburgVliegers en vogels in de open lucht, en binnen knijptoeters en fanfares: de Gaudeamus Muziekweek is begonnen. In het prettige Utrechtse buurtparkje Lepelenburg, niet meer dan een flink plantsoen met muziektent, zoemden zondagmiddag de elektronisch bewerkte en versterkte klanken van een stel vliegers. Maar liefst 22 componisten en geluidskunstenaars maakten middels contactmicrofoons en andere vernuftige elektronica het zingen van vliegertouw en het klapperen van vliegerdoek hoorbaar. Nu eens als een fluisterzachte lentebries, dan weer als een loeiende novemberstorm. De een had genoeg aan een tafeltje vol elektronica, een ander zette er een zangeres tegenaan. Of een trombonist die met zijn schuif het vliegertouw bespeelde. Speels, inventief en bij vlagen wondermooi.

Meer...

Aktueel

24/08/2012

Muziek voor mens en machine

Felix's machineNiet aan al het werk dat in de Gaudeamus Muziekweek te horen is, komen musici te pas. Autonome klankinstallaties maken steevast onderdeel uit van het festival, dit jaar bijvoorbeeld van de Brit Felix Thorn en de Fransman Pierre Jodlowski. Zij komen later in deze uitzending aan bod. De installatie Cold Pinvan de Amerikaan Eli Keszler kan wel of niet met musici worden aangevuld. De basis is een verzameling langs de muur gespannen snaren, bespeeld door motorisch aangedreven strijkstokken. Met dit werk maakt Keszler kans op de Gaudeamus Prijs 2012.

Meer...

Leentjebuuruitzending beluisteren

21/08/2012

Atlas Festival

Atlas FestivalHet Atlas Ensemble herbergt een kleurrijke verzameling van niet-westerse muziekinstrumenten. Het gezelschap vaart onder de vlag van het Nieuw Ensemble, sinds 2009 organiseert artistiek leider Joël Bons jaarlijks een Atlas Academy, waar westerse en niet-westerse componisten zich bekwamen in het componeren voor exotische, of toch tenminste ongebruikelijke bezettingen.

Meer...

Aktueeluitzending beluisteren

21/08/2012

Boem - Paukeslag

Boem - PaukeslagOnder het motto Boem - Paukeslag luidt het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ op zaterdag 1 september het nieuwe seizoen in met componisten die in hun muziek het slagwerk ruimhartig toepassen. In deze aflevering van Bijdetijds klinken delen uit composities van Igor Stravinsky, Luciano Berio, Edgar Varèse, George Antheil en Michael Gordon; werk dat in aangepaste vorm, of juist volledig te horen zal zijn in het Muziekgebouw. Het Asko|Schönberg Ensemble, Slagwerk Den Haag, Lunapark en een keur aan Nederlandse en buitenlandse slagwerkers zullen daar hun opwachting maken.

Meer...

Aktueeluitzending beluisteren

19/08/2012

Gosfield en Butterfield

Gaudeamus MuziekweekDe sonate voor ontstemde piano die u hoorde is een compositie van Annie Gosfield, het stuk heet The Manufacture of Tangled Ivory en werd gespeeld door de componiste zelf. De Newyorkse Annie Gosfield is dit jaar een van de twee buitenlanders in de jury van het internationale Gaudeamus concours voor jonge componisten. De ander is de Canadees Christopher Butterfield; in deze aflevering van Aktueel stellen wij beide componisten aan u voor.

Meer...

Leentjebuuruitzending beluisteren

12/08/2012

Birmese trommels en piano

Myanmar & jazzEen bonte mengeling van musici uit Birma en Duitse jazzmusici maakte in mei van dit jaar zijn opwachting tijdens de Music Meeting in Nijmegen. Dat was dapper en curieus, maar muzikaal geen hoogtepunt. Gelukkig lieten de musici van het Newyorkse Bang on a Can zich ook al eens in met de weerbarstige ensemblemuziek van de Birmezen: samen met hen maakten zij in 2004 een cd. De muziek van zojuist komt van die plaat en heet Hsaing Kyaik De Maung, een compositie van Kyaw Kyaw Naing.

Meer...

Leentjebuuruitzending beluisteren

09/06/2012

Het gereedschap van Ned McGowan

Ned McGowanConcertzender 17 juni 20u, 23 juni 16u, 26 juni 16u.

Eerder deze maand bracht Sinfonia Rotterdam in de Rotterdamse Doelen het Concerto voor iPad en Orkest van Ned McGowan in première. Deze Amerikaan van geboorte, sinds 1994 in Nederland gevestigd, is niet eenkennig in zijn belangstellingen. Rock en jazz, avant-garde en klassieke Indiase raga's, microtonaliteit en complexe ritmiek - het boeit hem allemaal. Zorgvuldig doserend kiest hij zijn materiaal dat nu eens zonneklaar, dan weer nauwelijks herkenbaar in zijn composities terecht komt.

Meer...

Actueeluitzending beluisteren

07/06/2012

Gaudeamus Muziekweek - Andriessen & Padding

Martijn PaddingDe Gaudeamus Muziekweek, vorig jaar uit Amsterdam vertrokken en neergestreken in Utrecht, opent het komende muziekseizoen als vanouds met een internationaal componistenconcours, en concerten en installaties op allerlei locaties. Meer over het aanstormend componistentalent in de augustus-afleveringen van Aktueel. Nu aandacht voor twee Nederlandse oudgedienden die op 3 september in de Geertekerk acte de présence geven: het Asko-Schönberg Ensemble speelt dan recent werk van Louis Andriessen en Martijn Padding.

Meer...

Myanmar meets Europe

08/05/2012

21 gongs en trommels

Myanmar meets jazzZevenhonderd kilo Birmees brons, hout, rijstpasta, ijzervijlsel en verpakkingsmateriaal staan in Duitsland klaar voor een Europese tournee van Myanmar Meets Europe. Video-opnames vertonen het sjouwen met trossen trommeltjes aan rode koorden, het rangschikken van talloze gongs tot een samenhangend melodie-instrument, het aan elkaar schroeven van houten, rijk vergulde houtsnijwerkpanelen tot rekken die de instrumenten moeten dragen.

Meer...

Band of Gypsies

08/05/2012

Veroveraars

Band of GypsiesDe loftuitingen aan het adres van de 26-koppige Roemeens-Macedonische Band of Gypsies gaan gewoonlijk in termen van grote opwinding en buitenissig vertier. Er is sprake van uitzinnige arrangementen, van battles tussen een leger van vurige violen, cymbaloms en accordeons, en een bende van machtig funky koper met daverend percussiegeweld. Zo lok je mensen niet naar een festival of concert, zo jaag je ze de schuilkelder in, zou je zeggen.

Meer...